(CS/Barcelona) Trots massiva lanseringar av Androidtelefoner, fler är på gång under mässveckan, anser flera analytiker att det finns problem med Android.

– Fortfarande är konsumenterna inte särskilt medvetna om plattformen eller Android Market för applikationer. Google måste ta en mer central roll i marknadsföringen, nu är Android fragmenterat i
olika kampanjer från Motor­ola, Sony Ericsson och så vidare, säger Roberta Cozza, analytiker på Gartner.

– Här ligger utmaningen för varje öppen källkodsplattform, du förlorar i förmåga när det kommer till marknadsföring. Symbian Foundation har samma problem, fortsätter hon.

IDCs analytiker Francisco Jeronimo instämmer. Han anser att marknadsföringsinsatserna även från leverantörer och operatörer hittills har varit för små. Nokia är till exempel avsevärt bättre.

I januari släppte Google Adroidmobilen Nexus One som ska dra potentialen med den senaste Androidtekniken till sin spets och samtidigt visa på integrationen med Googles nättjänster.

– Det är intressant att försöka förstå den kontroll som Google har skaffat sig inom Open Handset Alliance, OHA, säger Roberta Cozza.

OHA är den grupp av leverantörer som samarbetar kring Android.