Trafikbolagen hänvisar till sina webbplatser för information om förseningar och inställda tåg. Under helgen har belastningen på flera av dem blivit så kraftig att de fungerar långsammare, eller inte alls.
Marie Westergren Eklund, cio på SL, säger att webbplatsen hela tiden har fungerat, men medger att den tidvis har varit svår att nå. På Twitter postar användare skärmdumpar som visar en webbplats som inte alls går att nå.
Sedan 11-tiden på förmiddagen ska dock problemen vara lösta. En enskild server gick tidigare på knäna, men genom lastbalansering uppges webbplatsen nu fungera som den ska.
– Sedan 20 minuter tillbaka är det inga problem, säger Marie Westergren Eklund strax före halv 12 på måndagen.
I december uppgraderade SL sin anslutning till webbservern. Den kraftigare linan från Teliasonera kopplades in just i samband med att trafiken ökade, även den gången med anledning av hårt väder i huvudstaden.
– Den har hjälpt, men är det extrema lägen så är det, säger Marie Westergren Eklund.
Själva uppkopplingen ska också ha klarat provet. I stället kan det vara själva systemet som webbplatsen bygger på som tidvis har överbelastats.
Även SJ har haft problem på webben under helgen. De har åtminstone delvis berott på att data om trafikstörningar och inställda tåg kommer från Banverket, vars system har fått se en kraftig ökning av trafiken.
– Normalt sett är det inga kapacitetsproblem, men vi har drabbats av att det går långsamt, säger Ola Nilsson, informatör på Banverkets presstjänst.