(CS/Barcelona)

– Modellen med fastpris kommer inte att hålla. Jämför med när elen kom. Då användes också fasta avgifter. Det gick bra när det handlade om en glödlampa. Men det blev inte så kul för operatören när det öppnade en fabrik i slutet av gatan, säger Hans Vestberg, vd på Ericsson.

Problemet är att samtidigt som trafikvolymerna ökar enormt snabbt ökar intäkterna inte alls lika mycket. Och för att klara av de stora datavolymerna som väntar måste operatörerna göra stora investeringar i sina mobilnät.

– Du måste på något sätt betala för volym på nätet, säger Kenneth Karlberg, chef för mobiltjänster på Teliasonera.

– Vi har infört tak som du når upp till. Det har marknaden följt efter. Man kan också konkurrera på prissättning på hastighet. Alla funderar nu på nästa steg. Vi har ännu lite tid på oss, men den börjar rinna ut.

Kenneth Karlberg säger samtidigt att det börjar bli problem med de ökade trafikmängderna även i det fasta nätet, beroende på den snabba utvecklingen med tv och video. Teliasonera kan tänka sig att prioritera vissa tjänster framför andra. Man kan också tänka sig olika former av reklamintäkter som komplement.

Här ser teknikleverantörerna stora möjligheter att hjälpa operatörerna.

– Förutom olika former av tak kan man tänka sig guld, silver och bronspaket. Eller att olika tjänster prioriteras olika. Problematiska tjänster är till exempel fildelningstjänster som Bittorrent, säger Markku Ellilä, chef för Nokia Siemens mobila bredbandsprogram.

Tjänster som i det fasta internet normalt inte betyder några svårigheter kan i det mobila nätet bli kostsamma. Markku Ellilä nämner Facebook som ett exempel. Facebook skickar stora datamängder bara för att fråga om något nytt har hänt. Sedan skickas stora datamängder tillbaka.
Oracle ser fler sätt att tjäna pengar, främst extremt riktad reklam.

– Operatörerna har bra information om vem du är. Vi ser ett intresse från operatörerna att samla all information som de har och lägga in den i extremt sofistikerade informationslager. Och att sedan behandla informationen i hög hastighet. AT&T har ett gigantiskt sådant informationslager, säger Dan Ford, chef för produktmarknadsföring på Oracle.

Du följer väl CS på Twitter? Vi finns på twitter.com/ComputerSweden

Fakta

Informationslager med data om kunder kan till exempel användas för att hitta möjligheter till uppförsäljning, att sälja dyrare produkter och tjänster till en viss kund, och korsförsäljning, att sälja nya typer av produkter och tjänster till en kund.