Just nu befinner sig företrädare för IBM ute på en roadshow kallad Collaboration Forum som besöker ett antal svenska städer. Syftet är inte bara att propagera för gamla trotjänaren Lotus Notes utan främst att peka på de nya tjänsterna för sociala nätverk, molnet, ip-telefoni och chatt. Här gäller det att kunna visa upp goda exempel på hur produkterna förbättrat tillvaron för kunderna.

Computer Sweden gör ett besök på Stockholmsmötet när banken SEB presenterar sitt pilotprojekt kring Lotus Connections. Men projektledaren, Lennart Gabrielsson, är inte rädd att framföra kritik.

– För de som är ovana användare av sociala medier har Connections en ganska hög tröskel som innebär att vissa backar ur direkt. Det innebar att det tog längre tid att få folk på banan än vad vi först hade trott, säger Lennart Gabrielsson.

SEB inledde ett pilotprojekt med ett 50-tal deltagare under hösten och är nu uppe i cirka 600 användare.

I projektet ingår att testa möjligheterna med att låta personalen informera om fonder och liknande via wikier, chattar och bloggar. Men SEB har verksamhet i flera länder och Lennart Gabrielsson insåg snabbt vikten av att ha lokala kopplingar på varje marknad där inte minst språket spelar en avgörande roll.


Kritisk kund. Lennart Gabrielsson anser att IBM har lite för komplicerade produkter.

Vad är då den största nyttan som SEB ser med en satsning av detta slag? Högst på listan sätter Lennart Gabrielsson ”profiler”, alltså information om vilka som jobbar var samt vilka arbetsgrupper de är med i. Här jämför han med profilerna som man kan lägga upp på Facebook där man kan ange intressen och vilka grupper man stöder.

– Minst lika viktig är möjligheten att kunna tagga alla filer man skapar så man lätt kan hitta allt, annars blir det hela meningslöst, säger Lennart Gabrielsson som alltså sätter återanvändning av kunskap högst på sin önskelista.

På frågan om hur länge det tar innan satsningar av det här slaget kan räknas hem kommer motfrågan: Hur räknar man hem investeringar på e-post och telefoni?

IBMs budskap till besökarna på Collaboration Forum är alltså att sociala tjänster är här för att stanna och snart blir de ett lika naturligt inslag på kontoret som telefon, e-post och fax.

Fakta

  • IBMs samarbetsplattform har stöd för mikrobloggar (typ Twitter), wikier och fildelning.
  • Dessutom går produkten att använda både på Nokias S60-plattform och Apples Iphone.
  • Sedan tidigare finns även Lotus Live Connections i form av en molntjänst.
  • Bland kunderna i Sverige märks ICA, Securitas, SEB och Tele 2.