Varför lägger ni era jobbannonser på Facebook?
– Det är ett sätt att nå fler. Vi har ett stort behov att rekrytera framöver. Förut har vi mest annonserat i traditionella facktidningar men människors medievanor har förändrats och vi når inte alla på det viset längre. Vi vet att många finns på internet och på Facebook, inte minst unga.

– De går inte in dagligen på Östersunds hemsida och kollar lediga jobb, men de går in på Facebook varje dag.

När började ni lägga annonserna där?
– Det var i början av förra veckan. Och vi lägger inte bara jobbannonser där utan även annan information. Nu i dagarna anordnades Noliamässan och då informerade vi om vår närvaro där. Vi ska också informera om Mittuniversitets arbetsmarknadsdag där.

Hur ser det ut från ert håll, är det mycket jobb med Facebooksidan?
– Nej, inte alls. Det känns väldigt lättsamt att arbeta med och kräver en ganska liten arbetsinsats.

Vad har ni fått för reaktioner?
– När det gäller ansökningar är det för kort tid för att säga något. Men vi har fått 575 fans och mycket positiv respons.

Tror du att ni måste bli mer aktiva i att hitta rätt kanaler, Facebook kanske blir passé om några år?
– Ja, det tror jag. Vi måste vara uppmärksamma och se var vi ska finnas för att nå dem vi vill. Det här är inte en tillfällig insats utan en långsiktig satsning för vår del.