– Jag är inte förvånad över utvecklingen. Bloggen är ett bra medium att driva debatt på. Det är så lätt hänt att ämnen försvinner i mediebruset. På en blogg kan organisationer och företag föra en djupare diskussion om olika ämnen, säger Waldemar Ingdahl, vd på tankesmedjan Eudoxa.

Variationen på bloggare som efterfrågas på sajten är stor. En annons letar efter personer som kan blogga om politik och sport i städerna Minneapolis och St. Paul, USA. En annan söker personer som kan blogga om politiska och militära frågor utifrån olika politiska perspektiv.

Niklas Lundblad, chefredaktör på tidningen Neo och före detta ordförande i e-handelskammaren, säger i en kommentar att bloggandet i allt större utsträckning tar upp konkurrensen med journalister och "mainstream" media. Men de båda sfärerna kommer att vara ömsesidigt beroende av varandra.

– I USA har ett komplementärt förhållande uppstått. Bloggarna behöver en ytlig mediabevakning som de kan kritisera och media behöver bloggarna för att plocka upp ämnen att skriva om. Sen kritiserar bloggarna medias behandling av ämnet och allt börjar om på ny kula igen, säger Niklas Lundblad.

– Media och journalister har också blivit mycket ängsligare i sitt förhållningssätt till bloggare. Det blir allt mer uppenbart att journalisten är medlem av etablissemanget och inte en sanningssägare som slåss underifrån. Det är till exempel ovanligt att media refererar till andra bloggar än sina egna.

Urban Lindstedt, bloggare och tidigare redaktör på tidningen Internetworld, tror att bloggandet i Sverige kommer att slå igenom på alla fronter inom några år.

– När det börjar dyka upp specialiserade annonsnätverk som inriktar sig på bloggarna kommer det att ta fart. Men det finns svenskar som tjänar pengar på sitt bloggande idag. Bloggen Gadgets.fosfor.se drivs av en svensk kille och den hade 700 000 unika besökare i december. Inte ens Sveriges Radio har så många besökare, säger Urban Lindstedt,

Fakta

n I USA kan bloggare hitta jobb på Bloggerjobs.biz.com.
n Det totala antalet bloggar fördubblas var femte månad.
n Bloggosfären är 30 gånger så stor som den var för tre år sedan.
n Ungefär 70 000 nya bloggar skapas varje dag .
n 92.4% av alla bloggar startas av personer under 30 år.
n 51.5% av bloggarna startas av tonåringar.
n 56% av bloggarna startas av kvinnor.

Källa: Webbföretaget Technorati
och Massachusetts biblioteksförening.