Det känns som en evighet sedan, men det var faktiskt bara för ett par-tre år sedan som en mobiltelefons viktigaste attribut var utseendet. Med det inte sagt att ingen brydde sig om insidan – den var bara inte lika viktig som idag. De flesta mobiltelefoner bjöd på ungefär samma trista kapacitet. Någonstans kring mms och kalendersynk hade man nått gränsen för vad som gick att göra att utan att det blev för omständligt, smått och ointressant. Idag är det däremot svårt att göra skillnad på en smartphone och en ”vanlig” mobiltelefon. Stor pekskärm, rejält minne, gps-funktioner, uppkoppling via 3G och ganska duktiga processorer är alla faktorer som bidragit till en situation där mjukvaran blivit själva huvudnumret. Ja, det gäller faktiskt nästan alla bärbara elektronikprylar. Och det ska definitivt finnas en Market eller en App Store, annars är man snart rökt.

Sveriges cv är förstås utmärkt när det gäller att möta framtiden på det här området. Ett föregångsland inom it-området i allmänhet, gott om programmeringskompetens och dessutom en släng av spelunder. Klart vi kan göra ”killer apps”. Skånska Illusion Labs är ett praktexempel på hur alla de här ingredienserna ramlat ner i samma kokande gryta.

– Vi hade ingen plan, egentligen. Vi visste bara att vi ville göra någonting eget, säger Carl Loodberg, vd och grundare till Illusion Labs.

Både han och Illusion Labs andre grundare, Andreas Alptun, jobbade vid den här tiden på TAT, som bland annat utvecklar användargränssnitt till mobiltelefoner. De båda hade lite lösa planer på att starta ett eget företag, men någon direkt affärsidé fanns inte.

Det var när Carl Loodbergs flickvän kom hem från USA med ett gäng Iphones i bagaget som planen mer eller mindre skulle komma att skissa sig själv. På den här tiden fanns varken någon app store, än mindre något utvecklingsverktyg för plattformen. Men Carl Loodberg var nyfiken och började analysera möjligheterna med Iphone genom att, aningen respektlöst, plocka isär en av telefonerna. Carls flickvän var förstås aningen skeptisk.

”Borde inte du jobba i stället?” undrade hon, berättar Carl.

Föga medveten om att det var just det han gjorde fortskred han djupt in i Iphonens kretsar och konstaterade att det fanns en riktigt bra accelerometer. Den kanske man kunde göra någonting annorlunda med? Efterhand började han latja med att programmera Iphonen, och en liten snutt kod som renderade en rullande boll när man tiltade luren tog form.

– Det påminde mig plötsligt om de här gamla labyrintspelen som man spelade som liten, berättar Carl Loodberg.

En snilleblixt, skulle det visa sig, och Illusion Labs första stora succé var strax född – en nästan perfekt simulering av det gamla Briospelet där man ska guida en ståldank genom en labyrint full av hål. Carl och Andreas lade upp en sida på nätet där man kunde köpa deras spel, mest för att se om det fanns någon möjlighet att ta betalt för en Iphone-app.

– Eftersom App Store inte fanns lade vi upp ett eget betalsystem och tog sju dollar för programmet.

Betalningstjänsten PayPal har en sms-aviseringsfunktion som Carl Loodberg kopplade till sin mobil. Det skulle inom kort resultera i en väldigt konkret bild av en succé i vardande.

– Ja, det pep ju i telefonen varje gång någon köpte Labyrinth. Plötsligt började det pipa hela tiden, och jag räknade snabbt ut att om det fortsatte i den här takten så skulle det inte vara några som helst problem att leva på det, minns Carl Loodberg.

Sagt och gjort. Illusion Labs var igång på allvar, och nu började telefonens ständiga sms-pip få sällskap av en strid ström påringningar också. En av de många presumtiva samarbetspartners som hörde av sig var öltillverkaren Carling. De hade blivit imponerade av Labyrinth och ville inleda ett samarbete. Illusion Labs snickrade ihop Ipint, ett spel där man ska guida en sejdel förbi diverse hinder på en bardisk. Om man lyckades fick man sin belöning i form av att Iphonens display förvandlades till ett virtuellt glas öl, som skummade över när man rörde telefonen. Ipint är än idag en av de mest nedladdade apparna till Iphone någonsin.

Redan från start hade Illusion Labs ögonen på Android, men de få appar man redan producerat för plattformen lär bli de sista. Åtminstone om administrationen runt Market fortsätter att se ut som den gör. Att Google inte styr sin app-butik med samma järnhand som Apple har nämligen både för- och nackdelar, om man får tro Carl Loodberg.

– Grejen är ju att Google inte har koll på hela kedjan. För att få sälja appar på Market överhuvudtaget var vi till exempel tvungna att sätta upp ett dotterbolag i England. Dessutom är redovisningen krånglig och vi som utvecklare måste själva hantera varje transaktion. Det är en himla skillnad med Apple, som tar hand om allt från det att de godkänt appen, till och med supporten på den.

Apple är givetvis måna om en god relation med Illusion Labs, och man för en ständig dialog med Malmöföretaget. Man skulle ju kunna tänka sig att en framgångsrik app-makare som Illusion Labs skulle föräras en ”gräddfil” in i app store, men där gäller samma väntetid som för alla andra.

– Visst, man kan bli lite otålig ibland, men det handlar ju också om ett företroende för apparna. Jag tycker mest att det är bra att det får ta lite tid, säger Carl Loodberg.

Ett ständigt flöde av mer eller mindre galna app-idéer är naturligtvis en förutsättning för att Illusion Labs ska funka på sikt. De succéer man har i ryggen gör att man har både tid och råd att misslyckas lite, så man ger de flesta idéer möjligheten att åtminstone nå demostadiet.

– Man sätter igång och kodar direkt så man får fram en demo. Sedan känner vi på konceptet lite, och kan ganska tidigt avgöra om det är något att jobba vidare på. Jag skulle tror att vi ger varje idé en vecka i snitt, menar Carl Loodberg.

Hälften av idéerna hamnar i papperskorgen efter den där veckan. Resten jobbar man vidare på, men med det inte sagt att de blir färdiga appar för det.


Öl som framgångsrecept. Samarbetet med öltillverkaren Carling blev uppföljningen till succén med spelet Labyrinth. Det föll i minst lika god jord, och resultatet - Ipint - är än idag en av de mest nedladdade apparna i Apples App Store. Carl Loodberg och Andreas Alptun, grundarna av Illusion Labs, har både tid och råd att ta det lite piano i företagets egen bar.

Illusion Labs har varken fasta arbetstider eller någon fast daglig agenda. Det hela är väldigt improviserat, och beror på var i produktionscykeln man befinner sig.

– Vi brukar träffas och käka frukost ihop bortåt halvtio på morgonen. Det är väl en återkommande punkt. Sedan är det olika från dag till dag. I höstas jobbade vi väldigt hårt och fokuserat med kodning av Labyrinth 2, till exempel. Men nu sitter vi mest och provar lite olika grejer och försöker fundera ut nya roliga saker.

Svenska app-tillverkare börjar ploppa upp som svampar ur jorden, och förvånansvärt ofta blir de framgångsrika. Carl Loodberg menar att det känns rätt logiskt, med tanke på hur mycket kompetens och erfarenhet från både mobilindustrin och spelindustrin som finns i Sverige. Men att det skulle handla om ett svenskt app-under är han osäker på.

– Det är svårt att säga. Vi känner ju inte varandra. Det är inte som i spelbranschen, där alla är bekanta med varandra. Vi utvecklare håller oss än så länge lite för oss själva.

För varje framgångssaga finns förstås minst tio misslyckanden också. Carl Loodberg menar att det viktigaste knepet är att inte snegla på andra.

– Att kopiera andra appar som gått bra funkar inte. Det gäller att vara först med någonting. Där tror jag många missar grovt. ”Vi borde göra något i stil med Flight Control som går så bra” är helt fel resonemang, till exempel.

Carl Loodberg poängterar att det är viktigt att ta vara på vad man kan göra med hårdvaran som appen ska fungera på. Av samma anledning tror han inte på den framtidsvision som många experter målat upp, där alla appar görs i html för att passa flera plattformar på en gång.

– Visst, en blocket.se-app i html funkar ju lika bra som i något annat format, men när det kommer till mer avancerad underhållning räcker det ju inte till. Vi har aldrig funderat i de banorna. Däremot jobbar vi lite med komplement till apparna för webben, till exempel möjligheten att designa egna banor i Labyrinth via en webbeditor.

I dag är Illusion Labs ett synnerligen välmående företag med sex anställda. Ett företag som dessutom aldrig behövt befatta sig med externt kapital för att växa. Men trots att flera större aktörer hört av sig med minst sagt luktrativa anbud på Illusion Labs är det inte tal om någon försäljning. En så kallad exit har aldrig varit målet, utan snarare en rolig arbetsplats.

– Nej, vi vill ju fortsätta ha kul på jobbet. Det var ju därför vi startade den här verksamheten en gång i tiden. Har man lyckats skapa den optimala arbetsplatsen och dessutom lyckats göra den lönsam är det värt mycket mer.

Fakta


Apegroup

Säte: Stockholm.
Plattformar: Iphone, Android.
Hit-apps: SF Bio, Drinkspiration.


Crystal Code
Säte: Stockholm.
Plattformar: Iphone.
Hit-apps: Vägmärken, Sista Minuten.


Zozo Games
Säte: Göteborg.
Plattformar: Iphone.
Hit-apps: Zozo Bugz.


MadinSweden
Säte: Göteborg.
Plattformar: Iphone, Android.
Hit-apps: Svenska Väggalmanackan, Find Your friend.


Dogtown Studios
Säte: Venice, Kalifornien (men grundat av svenskar).
Plattformar: Iphone.
Hit-apps: Project 72.

Detta reportage kommer från CS Hemma, Computer Swedens månadsbilaga om prylarna, livsstilen och allt det andra. Som prenumerant får du den i brevlådan.