Utan andra resurser än sina egna arbetsinsatser har bröderna Tomas och Axel Wennström skapat två publikdragande webbplatser, Vackertväder.se och Hittarecept.se.
Den senare har funnits i närmare fyra år och lockar varje vecka 130 000 matglada besökare.
Sajten kom till efter en lyckad fisketur. Tomas Wennström berättar att han hade problem att hitta ett recept på abborre som verkligen fick smaklökarna att vattnas. Alla matsajter hade olika söksystem samtidigt som Google hittade så mycket mer än enbart recept.
– Vår spindel söker med hjälp av textanalys upp recept hos ledande svenska matsajter och hundratals bloggar för att göra dem enkelt sökbara, säger Tomas Wennström som bor i Malmö med arbetsplats på frilanskollektivet Idyllen medan hans ett år yngre bror finns i Norrköping.
Bygger snabbt. Tomas Wennström metodik är att bygga snabbt, släppa ut på nätet och dra lärdom av responsen.
Vackertväder är landets kanske mest lokala vädertjänst. Sajten erbjuder aktuellt väderläge och prognoser för 40 000 orter runt om i landet.
– Ett översiktligt Skåneväder är inte lika intressant som om det regnar i Malmö när du ska gå till jobbet. Väderprognoser ska vara superlokala.
Tillkomsten av Vackertväder är typisk för hur bröderna arbetar. I stället för att finslipa varje liten detalj före lanseringen är receptet att snabbt få till en fungerande tjänst – för att därefter undersöka responsen.
Positivt mottagande innebär fortsatt utveckling.
– Även om idén till Vackertväder grott en tid byggdes den första fungerande versionen under ett intensivt dygn på 24 hour business camp i januari 2009.
Att dra nytta av byggstenar som redan finns och att använda öppna verktyg, gärna kostnadsfria, är både tidsbesparande och en hjärtefråga. Bröderna, som programmerat sedan barnsben, använder Ruby on rails. Inbördes kontakt håller de med Skype.
Vackertväder har kartor från Google. Det är Meterologisk Institutt i Norge som bjuder på meteorologiska grunddata. Användarnas åsikter fångas upp med hjälp av e-tjänsten Kundo.
– Vi har heller inte lagt en krona på marknadsföring. Användarna tipsar varandra via bloggar, Twitter och andra kanaler.
Sedan den officiella invigningen i mars i fjol har vädertjänsten fått sällskap av sajter med specialväder för campare, golfare, lantbrukare och skidåkare. När trafikflödet stabiliseras ska annonsförsäljningen påbörjas.
– Vi klurar på ett bra sätt att presentera reklamen utan att det stör väderinformationen.
I somras tog Tomas Wennström initiativet till Sweden social web camp. Hans förhoppning var att få med sig ett tiotal av dem som han har regelbunden kontakt med via sociala medier.
– Det hela började med ett hugskott på min och sambon Kristin Heinonens blogg Whatsnext.
Gensvaret blev enormt, det tog inte många dagar förrän hundratalet anmälningar hade kommit in. Sammanlagt tog närmare 300 bloggare, utvecklare och nätentrepenörer båten från Järnavik för att under en långhelg på Tjärö i Blekinge skärgård prata om allt från framtidens sociala medier till webbteknik.
Årets upplaga av Sweden social web camp arrangeras den 13–15 augusti. Platsen är densamma och deltagarna bestämmer som tidigare innehållet.