Jacob Palme, professor vid Stockholms universitet, är en av grundarna till www.web4health.info - en sajt som ger svar på frågor om psykologi och psykiatri.

Sajten öppnades i juli 2003 som ett EU-projekt men drivs i dag på ideell basis.

- Det finns en hel del oetiska sätt att lura sökmotorerna, men då riskerar man också att få sajten bannlyst, säger Jacob Palme.

I stället återstod hårt arbete och att använda konventionella metoder. I Jacob Palmes fall har arbetet givit resultat. Hälften av besökarna kommer direkt från Google.

Lagom är bäst
Han betonar att det allra viktigaste för att få många besökare till en sajt är att ha ett bra innehåll på sidorna så att det som besökaren letar efter verkligen finns där.

Därför inleddes projektet med att fylla sidorna med information som skulle ge svar på tänkbara frågor om psykisk hälsa.

För att rankas högt hos sökmotorerna gäller det att få andra att länka till sidan. Om sidan som länkar handlar om samma ämne blir rank-ingen bättre.

Men lagom är bäst.

- En eller två länkar till samma mål per sajt ger bäst resultat, säger Jacob Palme. Fler länkar kan få sökmotorerna att tro att man försöker luras och då sjunker rankingen.

Jacob Palme och hans kolleger skickade några brev för att be om att få länkar, men lade ingen större vikt vid just den delen. Ändå finns det i dagsläget omkring 2 500 externa länkar till sajten.

Viktigare var att registrera sajten på Yahoo.

- De gör en kvalitetsbedömning av sajten, säger Jacob Palme.

Google kontrollerar om Yahoo har godkänt sajten och i så fall blir sökresultatet bättre även i Google, berättar han.

I samma syfte registrerade han sajten på The Open Directory och Sunet.

En viktig faktor för att hamna bra i rankinglistan är att texten på sidorna motsvarar söksträngarna och då framförallt i titeln på sidorna.

Anpassade efter sökord
För att ta reda på vilka sökord som ofta används tog Jacob Palme hjälp av tjänsten Wordtracker. Han kunde sedan anpassa de olika sidornas titlar enligt resultatet.

Dessutom rekommenderar han flera sökfraser per sida för att kompensera för att en sökning kan formuleras på många olika sätt.

Jacob Palme föreslår också att nyckelorden i de länkar som pekar på sidan, både externa och interna, ska motsvara de vanligaste sök-strängarna.

Synonymer i länkarna ökar effekten ännu mer.

För att finansiera den tekniska driften av servrarna används Googleannonser på web4health, men med viss irritation har Jacob Palme noterat att sidan rankas sämre på konkurrenten Yahoo sedan Googleannonserna infördes.

Fakta

1. Gör en innehållsmässigt bra sajt.

2. Få andra att länka till din sida.

3. Ta reda på vilka ord som används i söksträngar och använd dem i sidans titel.

4. Registrera sajten hos sökmotorer och portaler.

5. Undvik oetiska metoder - annars riskerar du att bannlysas av sökmotorerna.