Apple har minst sagt lyckats bra med marknadsföringen av sin nya pekdator Ipad. Alla snackar om den, och enligt Apples egan siffror såldes cirka 300 000 Ipad under den första dagen.
Även bland utvecklarna är intresset mycket stort. Så många som 80 procent av utvecklarna planerar att skapa en Ipad-app under det kommande året, enligt en amerikansk undersökning bland mer än 1 000 utvecklare, utförd av Appcelerator.
Även i Sverige är intresset stort.
– Våra kunder ser Ipad som en intressant plattform. Jag ser inte att hajpen har stagnerat, jag tycker snarare att intresset har ökat, säger Mikael Cruseman, marknadschef på mobilbyrån Apegroup, som utvecklar applikationer för olika mobila plattformar.
Enligt honom är kundföretagen både intresserade av att anpassa Iphoneappar till Ipad och av att skapa helt nya typer av appar som utnyttjar den stora skärmen och att Ipad är en social pryl.
– Till en början kommer det inte att vara ett lika stort fokus för företag att göra appar för Ipad som för Iphone, men jag kan lova att de flesta ser Ipad som en mycket intressant plattform, säger Mikael Cruseman.
Även intresset för Android är stort.
– De flesta tänker att först gör vi Iphone, sedan Android och sedan Ipad. De lägger helt enkelt fokus på de plattformar som har störst användarbas, säger Mikael Cruseman.
Apples nya pekdator Ipad finns i två olika huvudversioner: en med 3g och wifi, och en med bara wifi.
Wifi-versionen börjar levereras i USA nu på lördag den 3 april. 3g-versionen dröjer ytterligare några veckor.
Priset ligger på motsvarande 3 600–6 000 kronor.
Det är fortfarande oklart när Ipad kommer till Sverige.