Under torsdagens Appleevent visade vd:n Steve Jobs upp företagets annonseringssystem för mobiler, Iad. Systemet ska finnas inbakat i nästa version av operativssystemet för Iphone, Iphone OS 4.0.

Med intåget på den mobila annonsmarknaden vässar Apple armbågarna i konkurrensen med Google, som länge varit ledande på den digitala annonsmarknaden.

Det var heller inget oväntat drag. I januari köpte Apple företaget Quattro Wireless som är specialiserat på mobil marknadsföring, för två miljarder kronor. Det efter att Apple i november 2009 förlorade budstriden om Admob, som i stället såldes till Google för fem miljarder kronor. Det köpet har dock inte gått igenom än, utan konkurrensgranskas fortfarande av den amerikanska handelskommissionen.

Marknaden för mobil marknadsföring, som än så länge är ganska blygsam, förväntas explodera de närmaste åren. Analysföretaget Gartner har spått en ökning från förra årets omsättning på 924 miljoner dollar till 13,5 miljarder dollar 2013 världen över.

Marie Nilsson är vd på svenska konsult- och analysföretaget Mediavision. Hon tycker att det är en självklar utveckling att Apple ger sig in i mobilannonseringsbranschen.

Men i ett första läge ser hon det inte som att Apple konkurrerar med Google, utan det är först senare, när mobil marknadsföring blir ett område att räkna med, som konkurrensen blir kännbar.

– Man har ännu inte samma sökbeteende i telefonen som på nätet, så i nuläget är det inte en utmaning mot Google. Jag ser det mer som att Apple försöker dra nytta av hur folk använder sina smarta telefoner, säger Marie Nilsson.

Med Iad placerar Apple annonserna inne i apparna. Steve Jobs förklarar det med att användarna spenderar mer tid inne i apparna än vad de gör med att söka på internet. Därför, säger han, var det vettigt att lägga reklamen inne i apparna, skriver BBC.

Steve Jobs förklarade också att 60 procent av annonsintäkterna ska gå till app-utvecklarna.

Apple, som tidigare valt bort Adobes flash i sina produkter, baserar annonssystemet på html5. Marie Nilsson tror att det kan ställa till det längre fram.

– Annonsverksamhet är i väldigt hög grad beroende av olika typer av standarder, det underlättar helt enkelt. Att Apple väljer html5 är då en försvårande omständighet.