Swedbank är först ut av de svenska bankerna med att lansera bank-id i mobilen. Bank-id är en e-legitimation som läggs in på mobiltelefonens sim-kort Den gör att Swedbanks kunder kan använda mobilen istället för den vanliga säkerhetsdosan när de gör bankärenden på sin internetbank.

– Man kan säga att vi bygger in säkerhetsdosan i mobiltelefonen, som ju har fördelen att man nästan alltid har den med sig, säger Anders Pettersson, chef för internet- och mobilbanken Privat på Swedbank.

Från start fungerar identitetstjänsten tillsammans med Telias och Telenors mobilabonnemang. Telenor tar ut en månadsavgift på 10 kronor per Bank-id-tjänsten eller en rörlig avgift på 80 öre per transaktion.

Strax innan årsskiftet lanserade Swedbank en Iphone-app där man kan göra bankärenden i mobilen. Nätbanksappen har hittills laddats ner av 84 000 användare och antalet inloggningar via appen har skjutit ordentligt i höjden under våren, enligt Anders Pettersson.

Men i dag kan man bara man göra ett begränsat antal enklare banktjänster i mobilen på grund av att man bara kan identifiera sig med personuppgifter och en enkel pin-kod.

Men när Swedbank i nästa steg kopplar ihop bank-id i mobilen med sin Iphone-app öppnar det för att plocka in även avancerade nätbankstjänster i mobilappen. Men Anders Pettersson vill idag inte säga när Swedbank är redo att koppla ihop de båda mobilbaserade tjänsterna.

– Men att det är givetvis någonting som vi kommer att göra, det behöver man ju inte precis vara rymdforskare för att inse, säger han.

Han vill inte heller ge några klara besked om Swedbank kommer liknande nätbanksappar för andra mobilplattformar utöver Iphone.

– Men ska man vara med på det här området måste man givetvis finnas på fler plattformar, säger han och nämner att Swedbank tittar på bland annat Andriod och Windows Phone-plattformen.

Bank-id i mobilen-konceptet presenterades redan för tre och ett halvt år sedan i av den så kallade WPKI-föreningen, ett samarbetsorgan där ett flertal banker och mobiloperatörer tillsammans utarbetat systemet för mobil-id. Då var budskapet att bank-id i mobilen skulle rullas ut i full skala redan i början av 2008.

Anders Pettersson på Swedbank, som inte var med processen då, säger att han inte vet säkert atvad fördröjningarna berott på.

– Men det är ju väldigt många samarbetsaktörer som varit med i den här processen, säger han.

Förutsättningarna för banktjänster i mobilen har fått en väldig skjuts framåt av Iphone-explosionen. För att bankärenden i mobilen ska fungera riktigt bra krävs också stora pekskärmar, vilket tillräckligt många användare fått tillgång till först på senare tid, betonar han.

 
Detta är en artikel från Computer Sweden, Sveriges största nyhetstidning inom it - där teknik möter affärer.

computersweden.se Twitter Facebook Nyhetsbrev