Lovorden haglade över svenska appar när Apple presenterade Iphones nya operativsystem OS4 i veckan. ”King of the hill” kallade Steve Jobs appen som Bonniers utvecklingsavdelning tagit fram för att läsa tidskrifter på Ipad. ”A wonderful game” var utlåtandet om Illusion Labs Labyrinth 2 hd. Och appen som illustrerade det nya annonssystemet Iad grundades på några av Nikes webbprojekt, där svenske Marcus Eriksson är hjärnan bakom designen.

Tomas Bennich är projektledare för Kista Mobile Multimedia Network, som drivs av Kista Science City. Han instämmer i att det bubblar av framgångsrika svenska app-utvecklare.

– Sverige ligger riktigt bra till, vi har en otrolig utvecklarkraft och massa briljanta innovationsföretag, säger Tomas Bennich.

Nu har app-marknaden satt sig. Det finns grafiska verktyg, etablerade kanaler och sätt att tjäna pengar.

– Alla komponenter är på plats och Sverige har jättebra företag, säger han.

Framgångarna beror, enligt Tomas Bennich, mycket på de svenska traditionerna inom telekom, men även andra faktorer har spelat in.

– Vinnova har satsat på forskningscenter för mobilitet och vi har utbildningsinsatser på området. Det finns många komponenter som gör att det blir bra.

Andreas Sjöström är mobilexpert och konsult på Sogeti. Han säger att de svenska appframgångarna beror på att Iphone och Android, som är de mest tongivande plattformarna, har fått så stor spridning här.

– Där marknaden är stark finns även utvecklarna, innovationerna och idéerna.

Att Sverige har tagit till sig agila utvecklingsmetoder är också en fördel när det gäller att utveckla mobila applikationer, enligt Andreas Sjöström, eftersom användarupplevelsen och gränssnittet är extra viktigt när det gäller appar. Då blir det en fördel om användarna är delaktiga i utvecklingsprocessen.

På universiteten märks också intresset. I sommar drar Umeå i gång en kurs i applikationsutveckling för Iphone.

– Intresset är jättestort. Vi tar in över 200 studenter och behöver säga nej till folk, säger kursansvarige Johan Eliasson.

 
Detta är en artikel från Computer Sweden, Sveriges största nyhetstidning inom it - där teknik möter affärer.

computersweden.se Twitter Facebook Nyhetsbrev

Fakta

Apples App store lanserades som den första app-butiken 2007. Sedan hakade mängder av mobiltillverkare och operatörer på konceptet.

Nu finns omkring 100 app-butiker. App store har passerat över fyra miljarder nedladdningar och 185 000 applikationer finns tillgängliga.

Hajen har passerats och siffrorna visar på att mobila appar verkligen är ett område att satsa på, enligt experten Andreas Sjöström.

Ett axplock av svenska app-utvecklare:

Apegroup, Appcorn, Crystal Code, Fabrication games, Golden Gekko, Illusion Labs, Mobiento, Polar Bit, Rebisoft.

Experternas tips för att skapa en lyckad mobilapp:

• Tänk på målgruppen – vem ska använda appen?

• Användarupplevelsen och utformningen är extremt viktig.

• Täck inte in för mycket. Tänk smalt. Appen ska göra det den ska, och göra det bra.

• Tänk på att det är enkelt att uppdatera appen i efterhand.

Källa: Andreas Sjöström, mobilexpert på Sogeti, och Carl Loodberg, vd på Illusion Labs.