Sedan ett par månader rullar kampanjen ”NV – den breda linjen” på biografer, i tunnelbana, på spårvagnar, i bussar, på Youtube och i skolor. Syftet är att få 15-åringar att välja det naturvetenskapliga programmet.

Ett antal personer har porträtterats i var sin reklamfilm. Bland damfotbollsspelaren Stina Segerström, modebloggaren Foki, Martin Rolinski, sångare i BWO, och Patrick Liu, spelutvecklare på Dice.

De levererar samma budskap: NV håller dörrar öppna. De som i nian inte vet vad de ska bli bör välja natur. Att naturämnena som sådana kan fascinera målgruppen tycks inte ha föresvävat kampanjmakarna.

Jag var skeptisk till upplägget. Man vet ju hur det brukar gå när välmenande – med statliga pengar utrustade professionella kommunikatörer – ska driva kampanj till ungdomar. Det brukar gå ungefär som för Prussiluskan – socialarbetaren i Pippi Långstrump – åt pipan.

Jag har en 15-åring hemma som ska välja gymnasielinje om knappt ett år. Jag tänkte att om jag testar Teknikdelegationens reklamfilmer på honom kommer sarkasmerna att hagla och jag får massor av kul kommentarer att tråka Teknikdelegationen med i den här spalten.

Till min oerhörda förvåning kom det inga sarkastiska haranger. När vi kollat igenom filmerna blev det tyst. Sedan sa han.

– Jag tror faktiskt att jag ska välja natur. Det är sant som de säger. NV öppnar många dörrar. Många av ämnena är roligare än på Samhällsprogrammet.

Så nu är det jag som är tyst.

På fredag lämnar ordföranden, tillika Volvochefen Leif Johansson, över delegationens slutbetänkande till utbildningsminister Tobias Krantz.

Det verkar som om hans delegation nått målet – åtminstone hemma hos mig.