Det stora bråket mellan Apple och Adobe avspeglar sig tydligt under veckans Web 2.0 Expo i San Francisco. Adobe finns på plats med en monter där en rad Androidbaserade surfplattor och andra datorer används för att illustrera hur bra Flashformatet fungerar. När Adobes teknikchef Kevin Lynch får en fråga om relationen till Apple jämför han de senaste turerna med forna tiders rälsbyggen. Då hölls utvecklingen tillbaka på grund av att branschen inte kunde enas om en standard för spårbredden.

– Det var inte bra för branschen eller för den amerikanska ekonomin och det är samma sak som vi ser nu, säger Kevin Lynch till tidningen Computerworld.


Oeniga. I Adobes monter demonstreras inga Appleprodukter.

Apples hårdnackade motstånd mot att använda Flash i produkter som Iphone och Ipad tycks dock ha sporrat Adobe i utvecklingsarbetet på andra plattformar. I företagets monter på Web 2.0 Expo kör personalen demonstrationer på flera produkter, däribland prototyper som utvecklats ihop med Nvidia och bär drag av Ipad. Adobe lovar dessutom att Flash ska fungera på både Blackberry och Palm, nu snart i HPs ägo.

– Problemet för Apple är att Flash fungerar alldeles utmärkt på deras produkter och dessutom lika bra på alla andras, något som de har svårt att finna sig i, säger Kevin Lynch.

Apple har i stället argumenterat för html 5 som ett alternativ till Flash. Adobe anser att teknikerna samsas bra sida vid sida.

– Html 5 är ett utmärkt steg framåt och vi ska försöka leverera marknadens bästa verktyg för det, säger Kevin Lynch, men lägger till att Flash även i framtiden kommer att vara snäppet bättre.