Internet har omvandlat hur vi genomför våra resor från det första trevande drömstadiet, via planeringen och bokningen och ända till att vi faktiskt reser. På internet letar vi information och plockar ihop hela respaket själva – ända ner till att beställa tunnelbanebiljetter om vi vill. Vi kan dessutom blogga om resan medan vi gör den.

I takt med att de smarta mobiltelefonerna, med Iphone i spetsen, gör sitt intåg börjar allt fler också söka information om sin resa på mobilen. Förra året sökte nästan nio procent av svenskarna information om resor på nätet visar en konsumentundersökning som Turismens Utredningsinstitut gjort i samarbete med sajten Reseguiden. Det är nästan en tredubbling mot de tidigare två åren.

– Det har tagit ett skutt och det är ett tydligt trendbrott, säger Martin Karlsson, analytiker på Turismens Utredningsinstitut.

Orsaken är, enligt Martin Karlsson, att flera pusselbitar kommit på plats.

– De smarta mobilerna, prissättningen som gör att det är möjligt att surfa och att reseföretagen och andra delar av turistnäringen kommit med bättre appar och funktioner.

Med mobilt internet tas nu användandet av internet i samband med resande ett steg till, konstaterar han.

– Allt fler av de aktiviteter som finns runt resandet – drömmarna, informationssökandet, bokningarna – hamnar allt närmare själva genomförandet av resan. I stället för att beställa hotell långt i förväg har vi nu möjlighet att göra det på plats – genom att söka med gps:en och hitta de hotell som ligger i närheten exempelvis. Det här har redan en del målgrupper börjat anamma, exempelvis affärsresenärer, säger Martin Karlsson.

– Vi kan också omedelbart dela med oss av våra intryck via de sociala medierna. Det blir mindre planering i förväg och mer här och nu. Nuismen är här.

Trots att vi kan hitta och boka allt själva och plocka ihop våra egna resor både i förväg och vartefter så finns det fortfarande utrymme för reseföretagen, enligt Martin Karlsson.

– Ja, bara för att vi kan göra allt själva är det inte säkert att vi väljer att göra det. Det finns risk för overload. Trenden går också mot att vi är beredda att betala för vissa tjänster – så det kommer säkert att finnas människor som är beredda att betala för färdiga paket även i framtiden. Varför inte betala någon annan för att ordna vår resa så vi kan göra något annat under tiden, säger han.

Fakta

Bokat resa via internet 2005: 38 procent.
Bokat resa via internet 2008/2009: 84 procent.
Sökt information om resor på internet 2005: 59 procent.
Sökt information om resor på internet 2008/2009: 86 procent.
Källa: Marknadsundersökningsföretaget Ipsos