Microsoft har sålt mer än 100 miljoner användarlicenser till sin samarbetsplattform Sharepoint. Till den siffran kommer dessutom ett stort antal användare av gratisversionen. Hur många som använder Sharepoint totalt sett är det ingen som vet, men helt klart är i alla fall att samarbetsplattformen spelar en allt större roll på många företag.

Så, vad är då egentligen Sharepoint? Väldigt mycket, enligt Peter Nicks, produktmarknadschef för Sharepoint på Microsoft Sverige.

– Den största nackdelen eller utmaningen med Sharepoint är att försöka förklara allt som faktiskt finns i produkten. Det är svårt för våra kunder och partner att förstå att så mycket går att göra i en och samma produkt. Därför är det svårt att ta tillvara på den fulla potentialen, säger han.

För att göra det enklare att greppa kan Sharepoints funktioner delas in i fyra huvudområden: samarbete, informationshantering, sök och beslutsstöd.

Inom det första huvudområdet, samarbete, finns en mängd funktioner som är tänka att underlätta samarbete inom allt från mindre projektgrupper till större divisioner, hela företag eller externt på webben, enligt Peter Nicks. Det finns bland annat möjlighet att skapa olika typer av samarbetsytor, projektytor, intranät och externa webbsidor.

Det andra huvudområdet, informationshantering, består av olika funktioner för att ta hand om webbinnehåll, dokumenthantering, arkivering samt elektroniska formulär.

– Det här huvudområdet täcker in alla områden när det gäller information: att få in, lagra, arkivera och publicera den, säger Peter Nicks.

Sök, det tredje huvudområdet, innehåller funktioner för att söka på all typ av information, såväl inom Sharepoint som inom andra system i företaget.

– Du kan söka efter allt från dokument och länkar till människor. Du kan exempelvis söka efter specifik kompetens i organisationen.

Det fjärde huvudområdet, beslutstöd, gör det exempelvis möjligt att plocka in information från andra system, analysera den och presentera den som nyckeltal på en samarbetsyta.

– Tidigare hade vi en egen produkt för det här, men nu har vi flyttat in den funktionaliteten i Sharepoint istället. Vi försöker flytta in så mycket som möjligt i Sharepoint, säger Peter Nicks.

Användarföretagen kan även själva bygga på egna applikationer och tillämpningar i Sharepoint, och många tredjepartsföretag erbjuder färdiga lösningar att koppla på.

Fakta

Sharepoint finns i tre olika versioner: Enterprise som innehåller alla funktioner, den bantade versionen Standard och den ännu smalare gratisversionen Foundation.

Kostnaden för Enterprise och Standard varierar beroende på återförsäljare, licensform och eventuellt paketpris.

Samarbetsplattformen finns även som molntjänst. Sharepoint Online kostar 46 kronor per användare och månad.

Den nya versionen av Microsofts samarbetsplattform, Sharepoint 2010, presenterades i höstas. Den officiella globala lanseringsdagen var den 12 maj i år.