Överbelastningen utfördes med största sannolikhet med hjälp av ett så kallat botnät, ett nätverk av kapade datorer som kan användas för att överösa en server med information tills den inte längre kan kommunicera med nätet. Arbetet med att avhjälpa problemet försvårades av att anropen kom från ett stort antal spridda källor på internet.

– Det är som bekant tyvärr inte ovanligt att stora sajter drabbas av det nu för tiden, säger Niclas Söderlund, it-chef på IDG.

De första signalerna på att någonting var fel kom klockan 22 på onsdagskvällen. Efter timmar av intensivt arbete blev webbplatserna åter tillgängliga vid 14-tiden på torsdagen.

Vid lunchtid hade ett ip-nummer i Taiwan identifierats som ett möjligt ursprung för attacken. Med hjälpa av den informationen fick teknikerna större möjlighet att blockera trafik och på så sätt få igång systemen.

Även IDGs egen uppkoppling slogs ut av attacken. Detta kunde dock till stor del avhjälpas tack vare alternativa anslutningar via bland annat 3g-modem.

– Alla företag som råkat ut för något liknande kan berätta att det är ett ett ständigt jagande för att ligga före subkulturen som håller på med sådana här saker. De hade bondtur den här gången, säger Niclas Söderlund.

En överbelastning beskrivs ofta som en hackarattack, men innebär inte att någon utomstående får tillgång till intern information på det drabbade företagets it-system.