Googles annonskoncept Adsense och Adwords är enorma intäktskällor för många amerikanska företag, uppges det i studien, som har genomförts av bland annat chefsekonomen Hal Varian.

Studien avser den ekonomiska aktiviteten i Googles nätverk, inklusive sökningar och sökannonser .

Företaget har brutit ned intäktsströmmarna på delstatsnivå. Omsättningen spänner från 14,1 miljarder dollar till företag i Kalifornien, ned till 15,9 miljoner dollar i Alaska.

Sex delstater – Kalifornien, New York, Florida, Illinois, Texas och Washington – står tillsammans för 32,8 miljarder dollar.

– Internet och Googles annonser är på väg att bli en viktig spelplan för amerikanska företag som vill konkurrera med större rivaler, säger Claire Hughes Johnson, chef för global onlineförsäljning på Google, till IDG News.

Google bygger analysen på hur mycket Google betalar till webbsajter i partnernätverken, samt värdet av de gratisannonser som Google ger till exempelvis välgörenhetsorganiastioner och beräkningar av hur mycket pengar som annonsörerna tjänar.