It-konsulter får återigen betyget sämst i klassen, när Svenskt Kvalitetsindex nu presenterar sin undersökning om kundernas syn på olika företagstjänster. It-konsulterna får fortsatt mycket kritik från sina kunder och därmed låga kundnöjdhetsbetyg.

"It-konsulterna 'lovar för mycket' och har svårt att leva upp till kundernas förväntningar", konstaterar Svenskt Kvalitetsindex.

Genomsnittsbetyget för samtliga branscher är 69,8 (av 100), men it-konsulterna når bara 64,1 i betyg. Bäst omdöme får affärsjurister med betyget 76,9.

Sett till enskilda konsultbolag får IBM och Tieto något förbättrade betyg medan Logica och gruppen "övriga bolag" backar. Dock är kunderna mer nöjda med mindre it-konsultbolag än med stora, enligt Svenskt Kvalitetsindex.

Fakta

Affärsjurister: 76,9
Bemanningsföretag: 70,0
It-konsulter: 64,1
Managementkonsulter: 73,0
Revisorer: 73,7