När man träffar de tre männen bakom tjänsten allabolag.se på det lilla kontoret på Grev Turegatan i centrala Stockholm slås man av kraften i den här sammansättningen. En utpräglad säljare tillsammans med två erfarna tekniker samlats kring en affärsidé.

Vid det här laget är tjänsten för gratis företagsinformation på webben väl etablerad.


Mötet som ger styrka. Johan Waldén, cto, Niklas Boström, chefsutvecklare och Henrik Tellving, försäljningschef, som utvecklat tjänsten Allabolag, ser bara fördelar med samarbetet mellan sälj och it.

Allabolag har 220 000 unika besökare och 4 000 000 sidvisningar i veckan, men vägen dit har inte varit spikrak och långt ifrån alla problem kunde förutses. Historien börjar på Bisnode, som bland annat är känt för betaltjänsten Affärsdata. Henrik Tellving, som i dag är försäljningschef, Johan Waldén, som i dag är chefstekniker, och Niklas Boström, som i dag är chefsutvecklare, jobbade ihop i många år med Affärsdata.

Deras utgångspunkt var att skapa en tjänst för företagsinformation som var gratis och enklare än de existerande. De sneglade på Googles modell där sökresultatet presenteras i relevansordning. Något liknande måste gå att utveckla också för företagsinformation, baserat på samma rådata som används av betaltjänster, tänkte de.

– Frågan var hur en licensbaserad modell skulle kunna omvandlas till en annonsfinansierad modell, säger Henrik Tellving.

När de vara klara med sin lösning presenterades den för mediekoncernen Schibsted.

– De köpte idén, men det tog lång tid innan vi fick en hemvist i koncernen.

Tjänsten placerades i Retriever, som ägs av TT och norska NTB. I dag är Allabolag ett varumärke inom dotterbolaget Retriever Information. Ett problem att lösa var hanteringen av rådata, som kommer från SCB, Bolagsverket och UC.

Dessa rådata är dyra och verksamheten är inriktad på att enbart betjäna betaltjänster.

– Om rådata varit billigare, så hade vi inte behövt att gå till Schibsted för att få finansiering, säger Henrik Tellving.

I maj 2008 var det premiär för Allabolag på nätet och kunderna har kommit utan att en krona har satsats på marknadsföring. I dag driver sju personer tjänsten. Henrik Tellving är själv förvånad att det har gått nästan helt utan marknadsföring.

– När vi började mejlade vi till 20 adresser vardera. Besökarna har strömmat till genom att användarna har tipsat varandra.

Det finns många förklaringar till att tjänsten gick att utveckla och att den fortsätter att utvecklas, men Henrik Tellving återvänder ständigt till det täta samarbetet mellan säljet och utvecklarna.

– När de kommer med något nytt och jag inte förstår vitsen, så blir det ofta en diskussion som slutar med att de gör om eller fimpar idén.

Och lika ofta sker motsatsen när Henrik kommer med en idé. Utvecklarna säger: ”Henrik, det där kan du aldrig sälja”.

– Håller inte mina argument, så får jag lägga ned, säger Henrik Tellving.

Tjänsten bygger helt på öppen källkod. Driften sker på egna servrar som drivs av ett företag i Norge. Operativsystemet är Linux, det helt fria CentOS, databasen är MySQL och all utveckling sker i det öppna skriptspråket PHP.

Tjjänsten skulle aldrig ha överlevt utan finansiering och enbart med intäkter från bannerannonsering. Framgången ligger i att man skapat flera betaltjänster som säljs av Retriever Information. Många av dessa fanns inte ens i fantasin när Allabolag lanserades för två år sedan. Henrik Tellving tar samarbetet med Microsoft som exempel. Numera ingår Allabolag som en del av molnversionen av Microsofts crm-system.

– Det är en tjänst som utvecklats av Midpoint, som är partner till Microsoft. Vem kunde ha förutsett en sådan betaltjänst?

En sökning i Allabolag visar att Retriever Information redovisar en omsättning på 1,4 miljoner kronor och en förlust på 9,6 miljoner för 2008. Årsredovisning för 2009 är inte offentlig ännu, men företaget behöver fortfarande finansiering. Frågan om när affärerna går jämt upp vill Henrik Tellving först inte svara på, men säger sedan:

– Jag förväntar mig att vi når break even vid årsskiftet.

Fakta

Verksamhet: Allabolag.se är en webbtjänst för företagsinformation och drivs som ett varumärke i bolaget Retriever Information.

Vd:
Robert Söderling.

Omsättning 2008:
1,4 miljoner kronor.

Rörelseresultat:
Förlust på 9,6 miljoner kronor.

Antal anställda:
Sju.

Företagsinformation på nätet har länge dominerats av betaltjänster. Störst är Affärsdata från Bisnode, som länge debiterade kunder för uppkopplingstiden. Det finns gott om vittnesmål om fakturor som slagit igenom budgettaket.

2008 kom Allabolag.se och i år lanserade Bisnode gratistjänsten Ranking.se.