Google kritiserade igår Apple över företagets beslut att inte låta utomstående annonsbyråer ta del av den statistik som samlas in på Apple nya annonsnätverk, Iad.

I Apples nya annonsavtal för Iad står det att den information som samlas in från användarna endast får ges ut till ett oberoende annonsföretag. I avtalet står det ”att ett annonsföretag som är lierad med en tillverkare av mobiltelefoner eller operativsystem utanför Apple anses inte som oberoende”.

Det betyder att annonsföretaget Admob, som Google köpte i förra månaden, inte får tillgång till användarinformation från Apples annonsnätverk. Användarinformation innefattar bland annat användarens position vilket gör det möjligt att skapa annonser som är relevanta till var användaren befinner sig.

– Det nya avtalet från Apple ligger varken i användarnas eller utvecklarnas intresse. Konstgjorda barriärer för att stävja konkurrens skadar den tekniska utvecklingen i längden, skriver Omar Hamoui på Admob i ett blogginlägg.

Enligt Admob står Apples produkter såsom Iphone, Ipod och Ipad för nästan 32 procent av alla mobila enheter på Admobs nätverk.

– Om Apple genomdriver avtalet till punkt och pricka så betyder det att utvecklarna inte kan använda Admob eller Googles annonsnätverk till sina applikationer för Apples produkter. Det begränsar utvecklarnas möjligheter att tjäna pengar, något som i slutändan även kommer att påverka kundernas valmöjligheter, skriver Omar Hamoui.

Enligt industrianalytiker så stämmer det att Apples nya avtal kommer att stänga ute många annonsföretag, exempelvis Admob.

– Det ser ut som om Apple har valt att exkludera företagets största konkurrent på Iphone och Ipad. Det betyder större intäkter för Apple på kort sikt eftersom endast annonser från Apples Iad kommer att kunna presentera annonser istället för Googles Admob, säger Karsten Weide på analysföretaget IDC.

I måndags gick Apples vd, Steve Jobs, ut och sa att Iad kommer att äga 48 procent av annonsmarknaden för mobila enheter under det andra kvartalet 2010. Apples annonsnätverk, Iad, kommer att släppas den 1 juli.

IDG News