När Louise Eriksson var 20 år tog hon över sitt första företag. Under nästan två års tid drev hon en e-handelsbutik där hon sålde prenumerationer på strumpbyxor. I samma veva jobbade hon på en mediebyrå med att ta fram en kampanj för en kund som ville nå höginkomsttagare på nätet. Det var svårt att hitta tillräckligt stora sajter att annonsera på, som vände sig mot målgruppen. Det slutade med att hon köpte annonsutrymme på en mängd mindre sajter för att komma upp i den rätta nivån av annonsvisningar.

– Jag satt och köpte 20 olika sajter för att få upp räckvidden och det blev jättedyrt och jobbigt. Jag tänkte att någon borde hjälpa kunderna att nå målgruppen på ett enklare sätt, säger Louise Eriksson.

När tanken väl var född fanns ingen återvändo. I oktober 2008 såldes e-handelsbutiken och tillsammans med Carl Fritjofson startade hon sitt andra företag – Adprofit. Affärsidén går ut på att sälja annonspaket till köpare som vänder sig till en kapitalstark målgrupp, speciella yrkesgrupper eller en specifik bransch. I nätverket ingår ett 40-tal sajter, bland annat BBC och Bloomberg. Via samarbetspartner får Adprofit tillgång till nyhetsbrev, databaser med kontaktuppgifter och mobilsajter. Adprofit blir en mellanhand som paketerar det hela och underlättar för kunden att nå ut på de forum som vänder sig till den målgruppen de vill åt.

Redan från start märkte Louise Eriksson ett stort intresse för tjänsten. Efter tre månader kunde hon ta ut sin första lön, och enda investeringen i bolaget var aktiekapitalet på hundratusen kronor. Första gången hon kände att det skulle kunna bli riktigt bra var när hon någon månad efter starten ringde en mediebyrå hon inte haft kontakt med tidigare.

– De kände till Adprofit och hade pratat om oss internt. Det var den största lyckan. Jag kände att ”folk börjar prata om oss, nu finns vi på riktigt”, säger hon.

Nu har hon drivit företaget i drygt 1,5 år. Nyligen fyllde hon 23 år. Och började åldersnoja. Det finns mycket hon vill hinna med. Några av hennes mål är att uppnå ekonomisk frihet och att bygga något hållbart.

– Det skulle vara häftigt om det här bolaget lever kvar när jag är 60 år och att jag har skapat arbetstillfällen och bidragit till ekonomin i samhället.

Därmed inte sagt att hon själv blir kvar på företaget alltför länge. Hon ser Adprofit som ett internationellt bolag, och om det säljs någon gång i framtiden sitter hon förmodligen inte kvar som vd.

– Det spritter i fingrarna hela tiden. Det är roligt när man kommit in i internet- och mediebranschen, det finns tusen saker man kan göra, säger hon.

Trots att Louise Eriksson redan är inne på sitt andra bolag vill hon inte kalla sig entreprenör. Hon tycker att ordet fått en dålig klang eftersom alltför många titulerar sig som det.

– Det finns så mycket påfåglar i branschen. Folk som knappt startat, eller äger en halv procent av ett bolag, kallar sig entreprenörer. Jag vill inte associeras med dem. Entreprenör för mig är en människa som har startat, drivit upp och sålt kanske fem bolag. Jag har inte bevisat mig på det sättet och är inte värd att kalla mig entreprenör.

Ofta presenterar hon sig rätt och slätt som säljare, trots att hon är både grundare av och chef för bolaget. Det blir oftast lättast så, tycker hon. Vd-rollen kan stjäla för mycket av uppmärksamheten från andra saker.

Hon ser att andra unga tjejer lyckas skapa något av ett varumärke kring sin personlighet. Själv har hon inte valt att medvetet jobba på det.

– Det är speciellt tacksamt om du är något av en udda fågel, som tjej, ung och företagare. Lägger man tid på att bygga det personliga varumärket kan man säkerligen komma långt. Själv har jag inte prioriterat det, vilket säkert hade varit värt mycket.

I dag sitter hon tillsammans med sex anställda på kontoret vid Humlegården, ett av Stockholms finaste områden. Den fem månader gamla hundvalpen Snoop Dogg ger henne en anledning att ta en paus varje eftermiddag. I övrigt består dagarna mest av hårt arbete. När hon nu ska rekrytera ytterligare personer är det även vad hon förväntar sig av de övriga anställda.

– Det är extremt viktigt att man är lite entreprenöriell och tänker på bolaget som sitt eget. Det märks om du inte har hundra procents fokus och gör allt du kan. Jobbar du på ett stort bolag kan du lägga mer tid vid kaffeautomaten och på Facebook. Här har vi inte klockan tre-fika, säger hon.

Hennes målmedvetenhet är något som alltid funnits där. Under uppväxten ägnade hon sig åt ridning, dans och fotboll – och gick in för det till hundra procent.

– Om jag ska springa då ska jag springa maraton. Om jag ska jobba så ska jag göra det riktigt, riktigt bra. Jag tänker mycket på time management och att den tid jag lägger på något ska konverteras till något värdefullt.

Numera löptränar hon, och springer omkring tre mil i veckan. Målet är att klara New York maraton på under fyra timmar. Med långa arbetsdagar blir det också viktigt att se till att hämta energi. Ofta blir det genom möten – både på fritiden och på jobbet.

– Du kommer långt på att känna rätt personer. Det ger inspiration. Umgås man med folk som är drivna och har idéer så är det lättare att våga och känna att man har luft under vingarna. Det gäller oavsett om man ska starta bolag, löneförhandla, utbilda sig eller vad det än är.

Fakta

Namn: Louise Eriksson.

Yrke:
Vd på Adprofit.

Ålder:
23 år.

Familj:
Sambon Calle och valpen Snoop Dogg. Föräldrar och tre syskon.

Bor:
Stockholm.

Fritidsintressen:
Vin och mat i trevligt sällskap, löpning och utmaningar.

Gör mig glad:
Att vinna, sol och glada människor.

Gör mig arg:
Att förlora.

Favoritmat:
Skaldjur, wasabilax och mörk choklad bland mycket annat.

Favoritdryck:
Brämhults jordgubb-limejuice.

På nattduksbordet:
Boken som aldrig blir läst och en Iphone på laddning.