När Usain Bolt satte världsrekord på 100 meter under friidrotts-VM i Berlin förra sommaren fanns bilden på den jublande jamaicanen på Aftonbladets sajt bara 45 sekunder efter målgången.
När Björn Ferry gick i mål som guldmedaljör i skidskytte under vinter-OS i Vancouver blev Aftonbladets fotograf Andreas Bardell först i världen att leverera en bild på mästaren, framför näsan på hela världens bildbyråer.
– Det kändes som att vinna OS-guld i sportfoto, ska Andreas Bardell ha sagt.
På Kungsgatan i Stockholm sitter Martin Levy och Eivind Vogel-Rödin, vars tjänst Shoot It Live fått enormt genomslag hos de stora tidningarna i Norden. Shoot It Live innebär att fotografen på fältet med ett klick kan skicka bilden från sin kamera till tidningens sajt där den publiceras omedelbart. Eivind Vogel-Rödin, själv fotograf, berättar om bakgrunden.
– För två år sedan hade det varit en explosion av minut-för-minut-rapportering, framför allt från stora sportevenemang. Men som fotograf var det sjukt irriterande att inte kunna leverera bilder tillräckligt snabbt. När man tagit sina bilder skulle man koppla upp sin dator, föra över bilderna till datorn, skicka över dem till en bildredaktör som i sin tur skickade dem till webbredaktören. Vid det laget hade webbredaktören tappat tålamodet och tagit en skärmdump från en tv-sändning i stället.
Eivind Vogel-Rödin och Martin Levy.
Lösningen blev en specialutvecklad publiceringsmodul, som tillsammans med standardkomponenter för wifi och 3g kunde involvera fotografen i direktrapporteringen. Tidningarna har inte varit sena att haka på. Shoot It Live används i dag till bland annat sportbevakning, Melodifestivalen, Idol, studentkorteger och Prideparader.
I morgon lördag är det tack vare Shoot It Live som tidningarna kan liverapportera med bilder från kronprinsessbröllopet. Bildbyrån Scanpix, de enda som får fotografera i kyrkan, ska med Shoot It Live direktpublicera bilder från sina 40 bröllopsfotografer.
– När Scanpix gick ut med det blev de totalt nerringda. Det här är tidningarnas enda sätt att konkurrera med tv, säger Eivind Vogel-Rödin.
Bolaget räknar med att omsätta två miljoner kronor i år, och har bara två anställda – men det lär ändras.
– I höst ska vi satsa på Europa och då är det troligt att vi behöver rekrytera, säger Martin Levy.
Väntan är över. 40 fotografer följer Daniel och Victoria under deras stora dag. Shoot It Live gör att världens nyhetsredaktioner kan publicera bilderna på nolltid.
Shoot It Live har fått lära upp sin marknad. Många pressfotografer har betraktat webben som den fina papperstidningens osnutna kusin, och har inte klarat att hänga med i tempot. Med Shoot It Live har de fått lära sig ett nytt sätt arbeta, men också sett fotografens roll stärkas. När tidningarna direktrapporterar i dag lyfts ofta fotografens namn upp lika stort som skribentens. Och de har hittat en ny viktig position i ekosystemet.
– Det har skett en maktförskjutning från redaktören till fotografen, som själv väljer vilka bilder som ska publiceras. I en tid när allt fler skär ner på sina fotoavdelningar gör det här att man kan räkna hem kostnaden för en egen fotograf på ett helt annat sätt, säger Eivind Vogel-Rödin.
Bolag: Voogly AB.
Grundat: 2008.
Vd: Martin Levy.
Omsätter: 2 miljoner kronor 2010.
Anställda: 2.
Produkt: Cms-gränssnitt för livepublicering av bilder.
Kunder: Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, Scanpix, Ekstrabladet, Politiken, Verdens Gang, lokaltidningar.
Teknik: Fotograferna använder standardhårdvara: en wifi-adapter till Canons och Nikons proffskameror samt en mobil 3g-router i fickan.