För drygt två månader sedan lanserade Microsoft den nya mobiltelefonen Kin som riktar sig till framförallt yngre användare. På grund av svalt intresse och stark kritik mot mobiltelefonen har Microsoft nu valt att lägga ned hela projektet.

Kin har marknadsförts som en social mobiltelefon med möjlighet att koppla upp användarna till sociala nätverk såsom Facebook och Twitter. Totalt erbjuder Microsoft två stycken modeller i Kin-serien, Kin One och Kin Two.

Microsoft meddelade igår att företaget valt att inte lansera mobiltelefonen i Europa till hösten som tidigare planerat. Tidigare i veckan prissänktes dessutom båda modellerna i USA med nästan 50 procent, ett tecken på att den har sålt sämre än väntat.

– Vi har bestämt oss för att inte släppa Kin i Europa utan istället fokuseras på Windows Phone 7. Vi har flyttat alla våra anställda som arbetar med Kin till Windows Phone 7-gruppen. Vi kommer att fortsätta att sälja Kin, men all utveckling av telefonen har lagts ned, uppger Microsoft i ett uttalande.

Microsofts Kin har fått ta emot stor kritik i både media och bland användare i USA. Även om båda modellerna av Kin är anpassade för sociala medier så saknar telefonen många väsentliga funktioner, som exempelvis en kalender.

– Jag är mer förvånad att Microsoft någonsin lanserade Kin än att företaget nu väljer att lägga ned projektet, säger Matt Rosoff på analysföretaget Directions.

Nyligen meddelade Microsoft att företagets chef för underhållning och mobila enheter, Robbie Bach, kommer att lämna Microsoft senare i år. Robbie Bach har arbetat 22 år på Microsoft och ligger bakom både Xbox och Windows Mobile.

– Jag tror att det här är ett resultat av att Steve Ballmer nu har tagit kontroll över Robbie Bachs division. I tidigare fall när Steve Ballmer tagit över projekt så har det ofta hänt att de lagts ned, säger Matt Rosoff på Directions.

Mobiltelefonen Kin levereras med programvara från Danger, ett företag som tidigare köptes upp av Microsoft. Kin var tänkt att bli en konsumenttelefon medan Windows Phone 7 riktar sig till företagsanvändare.

IDG News