Den 18 juni slog blixten ner nära vårt hus i södra Storstockholm. Telefonen slutade att fungera, liksom internetanslutningen via adsl.

Jag ringde med mobiltelefon och felanmälde. Det var fredag kväll, så jag fick inte prata med någon människa, men jag kunde knappa in felet.

(På Telias webbplats står det att felanmälningen har öppet till klockan 21, men när man ringer dit får man höra att de stänger klockan 18. Jag känner ett tjugotal personer som kan ändra öppettiderna på webbplatsen, ifall Telia tycker att det behövs.)

Måndagen den 21 juni fick jag, efter att ha väntat i telefon i tjugo minuter, tala med en människa.

Felet skulle vara avhjälpt onsdagen den 23 juni, fick jag veta.

Jag ringde också till Bredbandsbolaget, väntetid två minuter. De skickade omedelbart ett nytt modem i stället för det gamla, som var stekt.

Onsdagen den 23 juni kom och gick. Ingen telefon, inget internet. Men adsl-modemet kom, tack för det, Bredbandsbolaget.

Automatisk röst hos Telia säger att felet ska vara avhjälpt i morgon, torsdag.

Felet var inte avhjälpt i morgon. Ingen telefon, inget internet. Midsommarhelgen kom.

På midsommaraftons morgon fick vi ett sms som talade om att felet var avhjälpt.

Ropade jag hurra?

Nej, jag ropade inte hurra. Jag hämtade en gammeldags telefon, pluggade in den i husets första jack och väntade på kopplingston.

Kom det någon kopplingston?

Nej, det kom ingen kopplingston.

Jag är ingen teletekniker. Men jag vet hur man testar ifall felet är avhjälpt. Man lyfter på telefonluren och väntar på kopplingston.

Kommer det ingen kopplingston är felet inte avhjälpt.

Det är ett gratistips som jag bjuder på, och som Telias reparatörer gärna får använda i fortsättningen.

Ingen av Telias reparatörer kom på tanken att slå vårt telefonnummer och höra efter ifall någon svarade.

Eller att knacka på hemma hos oss och fråga ifall telefonen fungerade. Men någon skickade ett sms om att felet var avhjälpt, trots att felet uppenbarligen inte var avhjälpt.

Dags att ringa till kundtjänst igen med mobiltelefon. På midsommarafton gick det inte att prata med någon människa, men jag knappade in en ny anmälan.

På måndag den 28 juni hade det gått tio dagar. Jag ringde till Telias kundtjänst och fick vänta i en timme och tio minuter i telefonkö.

På tisdagen den 29 juni kom två tekniker och fixade felet.

Efter elva dagar.

Jag kan tolerera att reparationer tar tid, jag kan tolerera att reparationer tar längre tid än planerat, och jag kan tolerera att reparatörerna tar långa lunchraster.

Bara jobbet blir gjort.

Men jag kan inte acceptera att de skickar sms om att felet är avhjälpt när felet inte är avhjälpt.

Så nästa gång som Telia skickar en räkning skickar jag ett sms om ett räkningen är betald.

För att parafrasera Mahatma Gandhi: Telias kundservice? Det låter som en bra idé.