När Mozilla släppte Firefox för drygt fem år sedan gav företaget sig in på en marknad som dominerades av Microsofts Internet Explorer. Tack vare en aggressiv utvecklingstakt och med nya funktioner lyckades Firefox ta nästan en fjärdedel av marknaden inom loppet av endast några år.

Nu ser det ut som om webbläsarkriget har blossa upp än en gång. På mindre än två år har Google Chrome gått från en enkel testversion utan några marknadsandelar till att vara den tredje största webbläsaren.

Enligt nya siffror från analysföretaget Net Applications intog Google Chrome 7,24 procent av marknaden under förra månaden och är nu den tredje största webbläsaren efter Firefox och Internet Explorer.

Likt Mozillas Firefox satsar Google på att finnas på alla de större plattformarna, Windows, Mac och Linux. Google har även lagt stor vikt på prestanda för att möta allt mer krävande webbtillämpningar.

– Webbläsaren representerar en mycket viktig marknad då den spelar en central roll i att driva trafik till andra tjänster på internet, säger Sheri McLeish på analysföretaget Forrester Research till Wall Street Journal.

Samtidigt som Google Chrome ökar sina andelar i snabb takt så har Firefox tillväxt stannat upp. Det har fått många analytiker att ifrågasätta om Firefox kan behålla den nuvarande marknadsandelen på 23,8 procent.

Enligt Blake Ross som var med och startade Firefox, numera chef på Facebook, så är det tveksamt om Firefox kan vinna det pågående webbläsarkriget.

– Jag tycker Mozilla som organisation har blivit mer och mer bakåtsträvande. Företaget är inte längre lika aggressivt vad gäller utvecklingstakten av Firefox, säger Blake Ross till Wall Street Journal.

Samtidigt som Firefox marknadsandelar har stagnerat försöker Google expandera inom flera områden vertikalt. Google Chrome är nu standardwebbläsare på alla Androidtelefoner som släpps och kommer även att vara så på Googles kommande operativsystem för bärbara datorer, Chrome OS.

– Konkurrens ger oss alltid drivkraft att skapa de produkter som våra kunder vill ha, säger Ryan Gavin, chef för Internet Explorer på Microsoft till Wall Street Journal.

Enligt Google Chromes utvecklingschef, Sundar Pichai, delar Google och Mozilla samma mål. Konkurrensen mellan de båda företagen är enligt honom av vänskaplig karaktär och Google har sedan länge gett sitt stöd till Mozilla.

Mozillas största intäkter kommer dessutom från Google då Firefox levereras med Google som standardsöktjänst. Kontraktet mellan Google och Firefox kommer att avslutas nästa år och det är okänt om samarbetet kommer att förlängas.