Twitter lanserar en ny annonstjänst som ska generera intäkter genom marknadsföring av specialerbjudanden, event och engångsaffärer.

Twitter hanterar Earlybird-kontot åt sina kunder och lägger in specialerbjudanden från de företag som ingår och skickar dessa till användare som följer Earlybird.

Företagen betalar Twitter en avgift för marknadsföringen av produkter och tjänster via tjänsten.

Twitter uppger att Earlybird-kontot ska göra det enklare att upptäcka nya möjligheter att göra affärer, samt att följa konton som erbjuder speciellt högt värde.

Volymen av inlägg på Twitter låg på 2 miljarder i maj. Men ändå har det funnits en frågor kring vad företaget ska tjäna pengar på.

I april lanserades annonsprogrammet Promoted Tweets, där bland annat Best Buy, Bravo, Red Bull, Sony Pictures, Starbucks och Virgin America har deltagit.

Den nya tjänsten till en början fokuserad på USA och ska på sikt också lanseras i internationellt.

På sikt ska abonnenterna till Earlybird också kunna finjustera sina preferenser, så att de bara ska kunna se erbjudanden som är relevanta för exempelvis vilken stad de bor i eller utifrån sina intressen, exempelvis musik.