Google har säkrat ett samarbetsavtal med Yahoo i Japan som betyder att Google kommer att stå för både annonsering och sökresultat på den japanska versionen av Yahoo. Yahoo i Japan är för närvarande landets största webbplats.
Samarbetsavtalet planeras träda i kraft i slutet av året och har fått Microsoft att höja rösten. Samarbetsavtalet med Google är en förlust för Microsoft som förra året tecknade ett avtal med amerikanska Yahoo om ett nära samarbete.
Samarbetsavtalet mellan amerikanska Yahoo och Microsoft betyder att Yahoo kommer att använda Microsoft Bing som söktjänst medan Yahoo kommer att ansvara för annonsförsäljningen.
Yahoo i Japan räknades emellertid inte in i det samarbetet eftersom det amerikanska moderbolaget har endast en minoritetsandel i Yahoo Japan. Den största delägaren i japanska Yahoo är investmentbolaget Softbank, amerikanska Yahoo äger endast 34 procent i företaget.
Samarbetet mellan Google och Yahoo i Japan har kritiserats starkt av Microsoft som igår hävdade att samarbetet är olagligt och bryter mot konkurrenslagarna.
– Det här samarbetet är ett hot mot den fria konkurrensen. När Google försökte starta ett liknande samarbete med Yahoo i USA 2008 avslogs det som olagligt av det amerikanska justitiedepartementet. Samarbetet ger Google hundra procent kontroll över alla internetsökningar i Japan, säger Brad Smith på Microsoft.
Microsoft har ännu inte uppgett om företaget kommer att försöka stoppa samarbetet mellan Google och Yahoo i Japan. Enligt Google har den japanska handelskammaren godkänt samarbetet.
IDG News