I händelse av revolution i Mexiko, skulle Bo Bihammar, Officekedjans färgstarke ordförande, rent tekniskt kunna kallas in under fanorna. Som 23-årig lärare i engelska i den mexikanska delstaten Veracruz fick Bo Bihammar som enda utlänning någonsin ett medlemskap i den halvmilitära frivilliga ryttarorganisationen ”Asociación de Charros de Poza Rica Veracruz” och därmed också skyldigheten att ställa upp i händelse av orostider.

Den skyldigheten har han dessbättre aldrig behövt att verkställa, så sentida ättlingar till revolutionärerna Zapata och Pancho Villa, har nog ingenting av frukta av Bo Bihammar i dag, förutsatt de inte ger sig in i IT-branschen.

Det närmaste stridigheter han har varit inblandad i under sina 36 år i IT-branschen, handlar snarare om kampen om kunder och marknadsandelar, vilket en och annan konkurrent fått kännas vid.

Marknadsföring som specialitet
Bo Bihammar är relativt osvensk i sin framtoning och känd för att inte vara rädd för att säga sin mening. Men samtidigt som han är en stark personlighet är han aldrig långsint och kan ändra uppfattning om någon kan motbevisa honom.

Han har ett grundmurat förtroende i IT-branschen som företagsbyggare med marknadsföring som specialitet, och han har bland annat spelat en viktig roll i byggandet av Esselte, numera Scribona och bildandet av Officekedjan.

Efter några år i Mexiko återvände Bo Bihammar hem till Sverige, där han påbörjade den knaggliga väg som fört honom fram till posten som vd och delägare för landets största Officekontor, det i Stockholm, och ordförande i Officekedjan.

Väl tillbaka i Sverige hamnade Bo Bihammar på varuhuset NK, där moroten var ett jobb som inköpschef för den ihärdige.

I den vevan sprang han ihop med sin gamla lärare från Handelshögskolan och av honom fick Bo Bihammar det goda rådet, att det var inom data som framtiden låg.

Så kom det sig att Bo Bihammar dök upp på NCR i mitten av 1960-talet, ett företag som vid den tidpunkten hade bokförings- och faktureringsmaskiner som mera byggde på mekanik än elektronik.

Det var en bra skola för hans fortsatta karriär inom IT-branschen. Om inte annat så lärde han sig att läsa hålkortsremsor, någonting som var viktigt att kunna på den tiden.

Erbjöds säljjobb
Under tiden på NCR blev han en dag uppringd av Bosse Talldal på Esselte System, en föregångare till dagens Scribona, där ha erbjöds ett jobb som säljare av elektromekaniska bokföringsmaskiner.

Samtidigt köpte Esselte System in Kinzle Datasystem och fick därmed in avancerade kontorsdatorer i sortimentet.

– Dessa magnetkortsmaskiner som jag sålde hade ett för den tiden fantastiskt minne på 8 kB och trots att de kostade 195 000 kronor var de ganska lättsålda, kommer Bo Bihammar ihåg.

Som försäljningschef för Esselte Systems ordbehandlingsavdelning några år senare, 1975 till 1977, satt Bo Bihammar på samma våningsplan och i samma hus på Ekbacksvägen i Bromma, där Office Stockholm finns i dag.

I det jobbet konkurrerade Bihammar och Esselte Systems ordbehandlingsprogram med de dåvarande jättarna IBM, Wang och Xerox. Produkten hette Scribona, ett namn som härstammar från en tysk fabrik med egen utvecklingsavdelning och ett marknadsbolag i Schweiz som hette Scribona AG. Därmed kom Esselte System över namnet Scribona, som registrerades som namn i hela Norden.

– Vi drömde om stordåd på den tiden och konceptet, som var ett avancerat sådant, höll i tio år. Ordbehandlingsprogrammet var ett av de stora i Europa och hade som mest över 20 procents marknadsandel i Norden, berättar Bo Bihammar, som då hunnit bli nordisk marknadschef.

Pc:n innebar en ny tid
Men epoken med ordbehandling förändrades när pc:n kom i början av 1980-talet, men levde kvar parallellt fram till 1988 – med integration med pc och klustrade ordbehandlare i nätverk som var Ethernetbaserade.

– Det fanns då i datorväg c/pm-baserade datorer som Victor och Sirius och en dator som hette Corona, som inte var så dum. Men 1986 började vi sälja IBM PS2 och då började ”en ny tid” för hela branschen, menar Bo Bihammar.

– Samtidigt med sammanslagningen med Kontorsutveckling kom lågkonjunkturen och det visade sig svårt att få ihop de båda kulturerna, samtidigt som lönsamheten och marknaden vek, säger Bo Bihammar som då var marknadsdirektör för dataverksamheten på Esselte.

Efter att ha varit med om att bygga upp dåvarande Esselte till det som i dag är Scribona, fick han en förfrågan från Esselte Office, om han ville bli regionchef i Stockholm för det bolaget.

Så i maj 1992 tillträdde han som chef för det som senare skulle bli Office, och för ett bolag som förlorat stora pengar de senaste åren.

– Jag förstod att jag inte hade mer tid än ett år på mig att vända utvecklingen, säger Bo Bihammar.

Bolaget delades upp
Han tog med sig nuvarande kompanjonen i Office Stockholm, Kent Gading, som controller från Esselte och Christer Eklund som försäljningschef.

Storstädningen av Esselte Office Stockholms kontor skedde samtidigt som det kom in en annan storstädare och delägare i Esseltekoncernen, nämligen Rune Andersson.

Den senare delade upp Esselte i två olika bolag, en grossistdel och en detaljistdel. Grossistdelen fick namnet Scribona och detaljistdelen kom att heta Office, som nu blev en franchisingorganisation med 32 kontor i landet.

Det smarta drag som Rune Andersson kom på var att koppla upp detaljisterna med Scribona som inköpsorganisation. Därmed hade distributören Scribona en fast bas av återförsäljare som genererade en hög fast omsättning.

Som sista Officekontor i Sverige gick Stockholmsbolaget med i franchisingorganisationen i mars 1993.

Men franchising som organisationsform var inte så lyckad, speciellt inte i mitten av 1990-talet då sådana börsinriktade återförsäljarkedjor som Alfaskop, IMS Data och Martinsson började en uppköpskarusell utan motstycke, och som senare också kom att bidra till kedjornas fall några år senare.

– Kedjan tappade åtta kontor sensommaren 1996 och hotade att spricka, när återförsäljarkedjorna som gått till börsen knackade på dörren med en påse pengar ute hos franchisingtagarna, berättar Bo Bihammar.

Bo Bihammar satt med i den styrgrupp som skötte förhandlingarna med franchisinggivaren Scribona och som sneglade mot Icas modell.

Lokal närvaro viktigt
Efter förhandlingar med Scribona blev så Officebolagen ”fria” och det var det som, enligt Bo Bihammar, räddade kedjan från fler avhopp och från att gå under.

Samtidigt som kedjan blev medlemsägd efter ett enigt möte i Sigtuna, så valdes den tongivande förhandlaren Bo Bihammar till kedjans första ordförande, en post som han fortfarande innehar.

– Officekedjan blev kvar vid sin läst, skulle man kunna säga. Vi satsade på lokal närvaro och att bygga lösningar kring produkterna, som i mitt tycke är det som också genererar tjänsterna, säger han.

När många av kollegorna sprang benen av sig under ”den nya ekonomin” för att söka sig mot internet och webb för att kunna kalla sig konsulter, stannade Bo Bihammar och hans kollegor kvar bland produkterna och skämdes inte alls för att kalla sig återförsäljare.

– Däremot utnyttjade vi den nya teknikens landvinningar och erbjöd våra kunder redan 1998 ett egenutvecklat e-handelssystem där vi kopplade upp oss mot fyra olika distributörer för att i realtid kunna ge våra kunder information om produkter, priser och tillgänglighet, samtidigt som vi effektiviserade såväl kundernas som vår egen backoffice, säger Bo Bihammar.

Välkänd branschprofil
Bo Bihammar beskrivs av sina branschkollegor som en rak, enkel och, inom IT-branschen, en mycket respekterad person med en mycket stor portion social kompetens.

Han äger Office IT partner i Stockholm till en tredjedel. De andra två tredjedelarna ägs av Kent Gading respektive Christer Eklund.

Eftersom det är Bo Bihammar som varit den mest utåtriktade av delägarna och den som stått på scenen och synts utåt och dessutom varit något av en fadersgestalt för de andra delägarna, så är det inte så enkelt för honom att bara kliva av bolaget och sälja sin del, när den tiden kommer då han vill pensionera sig.

Därför har de tre delägarna bestämt sig för att Bo Bihammar ska stanna kvar som delägare och fortsätta jobba för företaget i styrelsen även efter pensionen.

Men när den inträffar är inte klart ännu, nog hänger Bo Bihammar med fram till den normala pensionsåldern, var så säker.

– Jag har börjat jobba litet mindre nu och enligt mina kollegor så dröjer det nog inte alltför länge förrän jag kommer ner i en normal arbetsvecka, säger han.

Fakta

Namn: Bo Lennart Bihammar.
Ålder: 62 år.
Familj: Hustrun Inger, dottern Carina, 28 år, och sonen Patrik, 25 år.
Bor: Radhus i Hässelby.

Bakgrund:

  • Började i databranschen 1967 på NCR Svenska AB och gick till Esselte System AB 1969.
  • Har innehaft en rad befattningar inom Esselte: försäljningschef, nordisk marknadschef, marknadsdirektör och företagschef för Esselte Datasystem.
  • Sedan 1993 vd för Office IT Partner i Stockholm och styrelseordförande i Officekedjan.

Intressen: Natur, skärgård, kultur och historia.
Gör på fritiden: Tennis, båt, fiske, svampplockning, skidor på längden.
Semestrar helst i: Spanien (""det är lagom långt bort och jag förstår språket"").
Favoritdjur: Tiger (eller katt).
Stoltaste ögonblick: När jag fick min förstfödda dotter 1974, och efterlängtad son 1978. När jag höll ett föredrag i office automation, datakommunikation och informationshantering inför 400 personer på Datautställningen på Bella Center i Köpenhamn och kände gensvaret.
Minst roliga: När jag skulle medverka till nedskärning och indirekt förstöra en vass säljorganisation för att den skulle bättre passa in i Esseltes struktur.