Google höll igår en presskonferens där företaget lanserade den nya söktjänsten Google Instant. Google Instant uppdaterar sökresultaten i realtid samtidigt som användaren skriver in nya sökord.

Med hjälp av den nya tekniken kan användarna spara mellan två till fem sekunder enligt Google. Förutom att leverera sökresultaten i realtid uppger Google att tjänsten nu även kan förutspå vilka sökord användaren kommer att skriva in.

Enligt Google använder söktjänsten nu en komplicerad algoritm som försöker gissa vad användaren letar efter baserat på tidigare sökningar. För att Google Instant ska fungera krävs det att användaren är inloggad på Google.

Analytiker tror att den nya tjänsten kan uppskattas av mer avancerade användare medan andra kan uppfatta den som förvirrande.

– Google Instant är en förbättring och erbjuder mer effektiva sökningar för de som är vana vid att använda Google. Men tjänsten kan även uppfattas som förvirrande för vissa användare då sökresultaten uppdateras i realtid och ger ett smått rörigt intryck, säger Greg Sterling på analysföretaget Sterling Market Intelligence.

Andra analytiker tror att den nya tjänsten har en stor potential som kommer att göra sökningar mer effektiva för de flesta.

– Google Instant ger användarna sökresultat mycket snabbare än tidigare. Det kommer att ta ett tag innan användarna vänjer sig vid den nya tjänsten, men jag tror de flesta kommer att uppskatta hur mycket snabbare sökresultaten visas jämfört med tidigare, säger Hadley Reynolds på analysföretaget IDC.

För vissa innehållsleverantörer kan emellertid Google Instant ge sämre placering bland sökresultaten.

– Användarna kommer att använda Google på ett nytt sätt och den nya tjänsten kan komma att bli negativt för företag som gynnas av långa sökord. Eftersom användarna får fram sökresultat direkt med hjälp av färre sökord kan det påverka många företags trafik som är beroende av Google, säger Greg Sterling.

Enligt det amerikanska marknadsföringsföretaget Greenlight kan Google Instant skapa problem för annonsörer på Google då annonserna uppdateras i samma takt som användaren skriver in nya sökord. Det finns då risk för att många annonser visas för kort tid för att användarna ska få chans att klicka på dem.

Google Instant fungerar än så länge endast på Google.com men kommer att släppas i fler länder de kommande dagarna. Tjänsten kommer även att släppas i en version som fungerar på mobiltelefoner vid ett senare tillfälle.

IDG News