Så sent som i början av 2007 hade Internet Explorer 80 procent av marknaden. Nu är det bara 60 procent som väljer Microsofts webbläsare, enligt Net Applications mätningar.

Det har gått ett halvår sedan Microsoft tvingades pumpa ut en uppdatering till Windows där användarna fick möjlighet att välja bort Internet Explorer.

Uppdateringen var ett svar på att EUs konkurrensmyndigheter ansåg att Microsoft hämmat konkurrensen genom att skicka med sin egen Internet Explorer med Windowsinstallationen.

Åtgärden har bara marginellt påverkat Internet Explorer som i januari hade en marknadsandel på 62,1 procent och sedan dess minskat till 60,4 procent.

Lustigt nog har även Firefox tappat andelar under samma period, från 24,4 till 22,9 procent.

Vinnare är i stället Googles Chrome som ökat från 5,2 till 7,5 procent samt Safari som gått från 4,5 till 5,1 procent.

– Firefox, Chrome, Safari och Opera är fortfarande bättre än Internet Explorer 9 på i princip alla områden, men det är bra och viktigt att Microsoft verkligen försöker att göra sin webbläsare bättre, säger Robert Nyman, gränssnittsarkitekt på Valtech.