Stadens dotter Claudia Schiffer hemkallades till tyska Rheinberg för att inviga butikskedjan Metros ”Future Store”. Metro använder butiken för att demonstrera och testa så kallade rf-etiketter – små datorchips som ersätter vanliga prislappar och som sänder pris och annan information som radiosignaler. Rf står för radiofrekvens.
Rf-etiketter behöver inga batterier och kan i dag tillverkas för mindre än en krona stycket.
Rf-etiketter kan spara stora pengar om de lever upp till förväntningarna. Det mest slående exemplet är att kunderna i en butik bara behöver passera utgångskassan med varorna för att betala. De behöver inte lägga upp varorna på bandet, eftersom kassaapparaten har en inbyggd radiomottagare som uppfångar radiosignalerna med varornas pris.
Lager och inventering
De största besparingarna i detaljhandel blir inom distribution, lager och inventering. Med rf-etiketter blir det mycket enklare att hålla reda på var varorna finns, vart de tar vägen och hur mycket man har kvar. Inget hindrar att man ger varje enskild vara ett unikt nummer.
Bland annat Gillette har börjat förse produkter med rf-etiketter.
Alla varor har dock inte rf-etiketter, så kunderna på Metro i Rheinberg får själva mata in en del av priserna med streckkodsläsare.
Enligt Thomas Huber på konsultfirman Accenture, som citeras i tyska upplagan av Financial Times, krävs det att minst 50 procent av varorna har rf-etiketter för att tekniken ska spara pengar genom att det behövs mindre personal.
I framtidsbutiken har kundvagnarna också rf-läsare som känner igen kundkort. Det sitter en liten bildskärm på varje handtag och på den får man inköpstips baserat på vad man har köpt tidigare.