Trots att Apple har en stark marknadsandel med sin befintliga produktportfölj i Norden så fortsätter företaget att avvakta med sin omskrivna och hyllade pekplatta Ipad. Ipad finns redan i flera länder i Europa, men i Sverige och Norden dröjer den.

I oktober släpper däremot två av de största konkurrenterna, Toshiba och Samsung, sina egna versioner och frågan är om de rycker åt sig Apples marknad i Norden.

Leif-Olof Wallin på analysföretaget Gartner tror att Apple riskerar att förlora kunder främst bland företagen. Pekplattor är redan omtyckta i många länders sjukvård och i universitetsmiljöer men kan också bli användbara för yrkesgrupper som konsumerar mycket information. De intresserar sig främst för produktens funktionalitet.

– De här kunderna är inte speciellt intresserade av exakt vad som finns under skalet. De är mer intresserade av att formen är rätt och att det är lätt att använda applikationerna, säger Leif-Olof Wallin.

Iphone-telefonerna blev nyligen omsprungna av Androidbaserade smarttelefoner, sett till marknadsandel. Det kan också ge medvind för pekplattorna med samma operativsystem.

Varför väntar då Apple med att lansera Ipad i Norden? Flera analytiker tror att det största problemet är Apples bristande produktionskapacitet. Det är det som gör att företaget väntar med de mindre marknaderna. Men det kan finnas fler bakomliggande skäl – barnsjukdomar i produkterna kan vara ett.

– Är de nervösa över att det är fel på mjukvaran eller hårdvaran så vill de inte rulla ut produkten för fort, säger Leif-Olof Wallin.

– Ett annat problem kan vara att man inte har nog med advokater för att sköta förhandlingarna med operatörerna. Man har mellan nittio och hundra länder som man vill in i – då blir det juridiska en trång resurs.

Telia, som först fick lansera Iphone exklusivt i Sverige, säger att de ännu inte har påbörjat några förhandlingar med Apple om att sälja Ipad.

Uppdatering
I de delar av världen där Ipad 3g redan börjat säljas levereras inte enheten operatörslåst. Däremot så krävs det att operatören kan tillhandahålla ett så kallat mikro-simkort för pekplattan, vilket långt ifrån alla kan.

Leif-Olof Wallin tror dessutom att ett så kallat "revenue-share"-avtal krävs av Apple. Det innebär i så fall att operatörerna som vill sälja pekplattan med sina abonnemang måste ge en del av sin vinst till tillverkaren.

Fakta

Samsung Galaxy Tab körs på operativsystemet Android 2.2 och är med sina sju tum lite mindre än sin nemesis och därmed lättare att ta med sig. Den ska finnas i den svenska handeln under första eller andra veckan i oktober. Den går redan att boka för 7 990 kronor.

Toshibas Folio 100, också den baserad på Android 2.2, väger mer än konkurrenten men har också en tiotumsskärm. Den kommer den 10 oktober och kostar 3 990 kronor.

I fredags lanserade Apple Ipad i Kina, Argentina, Chile, Colombia, Ecuador och Peru. Därmed säljs pekplattan officiellt i 25 länder.

Ipad kommer knappast till Sverige innan november. Då släpps nämligen en skarp version av operativsystemet Ios 4.2 med svenskt språkstöd.