Det har talats om det länge men de senaste månaderna har flera stora systemleverantörer rullat ut Facebook- och Twitterliknande funktioner i sina företagslösningar. IBM har Lotus Connections, Cisco har Quad, Salesforce har Chatter och i Sverige har Projectplace just försett sitt projektverktyg med ytterligare sociala funktioner.
Trenden är tydlig, liksom orsaken till den: det enorma genomslaget för ett visst socialt nätverk.
– Det går fort nu, och företagen är snabba att haka på. Det måste bero på Facebook, man känner igen sig i de nya funktionerna nu, säger Mattias Hällström, grundare av och utvecklingschef på Projectplace.
Tror på transparens. Mattias Hällström på Projectplace anser att sociala verktyg tillför en mänsklig dimension till arbetet.
Mattias Hällström hävdar ändå att det tog längre tid än han hade trott för sociala funktioner att slå igenom på företagen.
När Projectplace för fem, sex år sedan införde bilder på alla användare i projektverktyget upplevdes det som provocerande. Men med Facebook har folk vant sig vid transparensen.
– Nu är man beredd på att konversera inför andra, säger Mattias Hällström.
Företagens användande av sociala funktioner internt ökar stadigt. Åtminstone enligt analysföretaget Gartner, som spår att de flesta företag under de närmaste åren kommer att bygga interna sociala nätverk och/eller tillåta affärsanvändning av de anställdas personliga konton på andra sociala nätverk.
Över hälften av storföretagen kommer att använda aktivitetsströmmar av Twittermodell redan 2012, spår Gartner. Men tjänsteleverantörer som amerikanska Yammer, som specialiserat sig på en sorts Twitter för företag, lär få det svårt. Nio av tio företag kommer att ha funktionen inbyggd i sina befintliga kommunikationslösningar, tror Gartner.
De sociala nätverkstjänsterna spås i en hel del företag tjäna som den centrala kommunikationslösningen – och i de fallen slå ut e-posten.
Om fyra år har 20 procent av affärsanvändarna bytt ut e-posten mot sociala nätverkstjänster som sin primära kommunikationsväg, enligt Gartner. Samtidigt sker en korsbefruktning där e-postlösningarna får fler sociala funktioner och de sociala lösningarna får bättre stöd för e-post.
Analysföretaget höjer ändå ett varningens finger. It-avdelningar är vana vid att leverera tekniska plattformar, som e-post eller konferenssystem, i stället för sociala tjänster som riktar sig till specifika affärsnyttor.
Skiftet från plattformsleverans till tjänsteleverans gör att så mycket som 70 procent av de it-drivna initiativen inom sociala medier kommer att misslyckas de närmaste tre åren. Projekten har större chans att lyckas om de drivs från affärssidan.
Mattias Hällström på Projectplace tror att en stor fördel med de nya verktygen är att de tillför en mänsklig dimension till arbetet. Det sociala gör det roligare, helt enkelt.
– Plötsligt är det okej att ha trevligt när man jobbar, konstaterar Mattias Hällström.
• 2012 har använder över 50 procent av storföretagen aktivitetsströmmar och mikrobloggar internt.
• 2014 använder 20 procent av affärsanvändarna sociala nätverk som primär kommunikationsform.
• De närmaste tre åren kommer 70 procent av de it-drivna sociala medier-initiativen att misslyckas.
• Inom fem år kommer 70 procent av pc-applikationer inom kommunikation och samarbete vara designade efter smartphone-applikationer.