Förra hösten påbörjade SEB ett pilotprojekt för att utvärdera om Lotus Connections kunde användas för att förbättra internkommunikationen och höja effektiviteten. Utvärderingen är nu klar och bedömningen positiv.

– Vi kommer att lansera det mycket hårdare ut i verksamheten och göra det till en integrerad del av vårt intranät, säger Lennart Gabrielsson, systemägare på SEB.

Hittills har ett tusental anställda provat Lotus Connections SEB – och många har meddelat att det gör nytta. Men ännu är det bara omkring 200 personer som använder tjänsten kontinuerligt.

– It tar till sig verktygen fortast, säger Lennart Gabrielsson.

Men de som använder sociala medier i företaget får en plattform där de kan samverka på ett bättre sätt. I en organisation som SEB, som är både global och uppdelad, blir det en brygga mellan de olika geografiska och divisionella enheterna.

Störst förväntan finns på möjligheten för de anställda att via egna profilsidor flagga sina kompetenser. Det gör att alla vid behov snabbt och lätt kan hitta rätt person i den stora organisationen. Sedan kan man kommunicera via Facebook-liknande väggposter eller diskutera i grupprum. Det är ett snabbt sätt att finna en nischad kompetens och kontakta människor man kanske aldrig hade vänt sig till annars.

För att fler skall kunna ta till sig de sociala mediernas fördelar är det dock viktigt att det integraras med det befintliga intranätet. Det får inte vara en ansträngning att hitta in till de nya tjänsterna då tröskeln snabbt blir för hög för många anställda.

För ovana användare kan ytterligare ett hinder vara att lära sig vilket verktyg som lämpar sig bäst för uppgiften de står inför.

– Nu har jag det här behovet, skall jag lösa det med hjälp av ett forum, en community eller med en blogg? Det tar ju ett tag innan folk tar till sig syftet med de olika sociala verktygen – men med tiden kan de kanske motverka en del e-poststormar, säger Lennart Gabrielsson.




Trendspecial

Detta är en artikel ur CS extranummer om trenderna 2011. Läs alla artiklar här eller ladda hem pdf-tidningen här från tisdag.

Fakta

Lotus Connections är en samling verktyg baserade på populära sociala medier som är till för att förbättra företagets interna samarbete. Med hjälp av användarskrivna kunskapsdatabaser, så kallade wikier, kan företag snabbt samla och ta vara på sin kunskap. Men användare kan också blogga om sina projekt, diskutera i forum eller dela filer med varandra.