AOL som tidigare gick under namnet America Online har köpt upp teknikbloggen Techcrunch och videosajten 5min Media. Enligt AOLs vd, Tim Armstrong, är uppköpen en del av en ny strategi ämnad att utöka innehåll och annonsintäkter för AOL.

Teknikbloggen Techcrunch grundades 2005 av Michael Arrington kommer att behålla sin redaktionella frihet och komplettera AOLs andra teknikbloggar, som exempelvis Engadget, uppgav AOL under gårdagen.

– Jag förväntar att vi kommer att bygga ett nätverk med mer betydande innehåll där Techcrunch kommer att bli en av huvudpelarna, säger AOLs vd, Tim Armstrong.

Förutom sin huvudsajt på techcrunch.com har Techcrunch även lokala webbplatser i Europa och Japan. Företaget har även flera nischade webbplatser såsom Mobilecrunch och Techcrunchit.

AOLs uppköp av videosajten 5min Media ger företaget tillgång till över 200 000 videoklipp från över 1 000 mediaföretag. 5min Media hade över 20 miljoner unika besökare och serverade mer än 130 miljoner videoklipp under augusti.

AOL har inte avslöjat de finansiella detaljerna kring uppköpet.

IDG News