Google upplevde en bra månad under september med ökade marknadsandelar samtidigt som konkurrenterna Yahoo och Microsoft Bing tappade.

Under september stod Google för 72,15 procent av alla sökningar i USA enligt en webbmätning utförd av analysföretaget Hitwise. Det är en ökning från 71,59 procent månaden innan.

Googles största konkurrent, Microsoft Bing, stod för 23,64 procent av alla sökningar. Yahoo som numera använder sig av Bings sökmotor representerade 13,54 procent av Bings totala marknadsandelar, en minskning med fem procent jämfört med föregående månad.

Microsofts egen sökplats på bing.com stod för 10,10 procent av alla sökningar i USA under september. Sammanräknat minskade Microsoft och Yahoo med två procent medan bing.com ökade med två procent.

Den senaste mätningen från Hitwise visar att Yahoo är den stora förloraren på samarbetet medan Microsofts bing.com endast såg en mindre nedgång.

– Det är en ganska liten nedgång och är endast baserat på en månads mätningar. Jag är säker på att detta inte är vad Microsofts marknadsförare hade hoppats på, men det ska bli intressant att se hur Bing kommer att prestera under det sista kvartalet i år, säger Dan Olds på analysföretaget Gabriel Consulting Group.

IDG News