Att reklam fortfarande utgör den absolut största delen av Googles intäkter bör inte ha förvånat någon när resultatet för årets tredje kvartal offentliggjordes på fredagen. Inte mindre än 97 procent kommer från annonser vid sökningar och andra sajter. Även övriga intäkter ökar - och det riktigt snabbt.

Under de första nio månaderna i år drog Google in 812 miljoner dollar från andra tjänster än annonser. Det är en ökning med inte mindre än 47 procent jämfört med samma period i fjol, då den delen av intäkterna landade på 553 miljoner dollar.

Google redovisar inte de intäkterna mer detaljerat, så det går inte att veta exakt var intäkterna kommer från. Men åtminstone härör från Google Apps för företag med e-post, kalender och andra enklare, webbaserade kontorsprogram.

I första hand är det mindre företag, många med färre än 50 anställda, som väljer Google Apps. Sett till företag med över 100 anställda har företaget mindre än en procent av företagsmarknaden för e-postsystem, enligt analysföretaget Gartner.

På senare tid har Google kunnat visa upp en handfull större kunder, bland andra flygbolaget KLM med 11 000 användare, stormarknadskedjan Ahold med 55 000 användare och i Sverige Åhlénsgruppen med 2 000 användare. Ändå finns det bara omkring 15 företag med över 10 000 anställda som i dag använder Google Apps, enligt Gartners uppskattning från tidigare i år.