MTR har den senaste tiden fått utstå svidade kritik för driften av Stockholms tunnelbana. Men MTR repar nytt mod och satsar på att höja servicegraden för tunnelbanans resenärer. Med hjälp av handdatorer ska MTRs servicevärdar ha tillgång till uppdaterad information om förseningar och ersättningsbussar när tunnelbanan är inställd.

– Mjukvaran innebär en rad förbättringar. Stationscheferna ser vilka som är på plats och kan skicka ut ärenden via handdatorn, säger Kimmo Piri, stationsdirektör på MTR.

300 servicevärdar har utbildats att använda den nya tekniken. Men långt från alla ska vara ute samtidigt. Tio servicevärdar per område kommer samtidigt vara ute med handdator – det blir totalt 50 värdar. Räknat på 100 tunnelbanestationer blir facit att varje värd ska täcka två stationer.


Lugnet före stormen. Snart börjar lövhalkan, sedan kommer snön. Men än så länge har SLs stationsvärdar det relativt lugnt på jobbet.

Upphandlingen för mobila appliaktioner genomfördes i slutet av november förra året. Resultatet blev att MTR valde Appear och Logica som partner. Handdatorn som används är samma som introducerades i tunnelbanan för ett år sedan, en Handheld Nautiz X5. Mjukvaran känner av var personen är och filtrerar informationen baserat på positionen. Med applikationen ”Mina kollegor” får värdarna och stationscheferna överblick över vem som är på plats och var. Det underlättar för koordinerade insatser.

Positionen bestäms genom att handdatorn kommunicerar med den basstation som är närmast. Systemet filtrerar därefter vad som är relevant om trafikstörningar och ersättningstrafik. Vilka ersättningsbussar som går från Alvik är exempelvis inte relevant om du står på Karlaplan.

En fördel med att veta vilka servicevärdar som finns i området är att det blir enklare att kalla på ledsagare när det behövs. Även stationsinspektioner kan effektiviseras när arbetsfördelaren vet vem som är på plats och var.

MTR undersöker om handdatorerna går att använda för fler funktioner. Det kan bli aktuellt med handdatorer till städarna.

– Om man behöver akutstäda om något hänt kan man då skicka närmaste person. Men det kan bli aktuellt tidigast i under det andra kvartalet nästa år, säger Kimmo Piri.

Vad prislappen landade på vill Kimmo Piri inte uttala sig om.

– Det är en affärshemlighet.

Fakta

  • MTR Stockholm ansvarar för drift, planering och underhåll av Stockholms tunnelbana, på uppdrag av SL.
  • MTR utrustar tio servicevärdar per skift och område med en handdator.


Stockholms tunnelbana delas in följande fem områden:

  • Norra röda linjen – City
  • Södra röda linjen – Liljeholmen
  • Norra gröna linjen – Alvik
  • Södra gröna linjen – Gullmarsplan
  • Blå linjen – Västra Skogen