Användningen av mobilt bredband ökar snabbt i de svenska företagen. 60 procent av företag med minst tio anställda använder i dag mobilt bredband, visar siffror från Statistiska Centralbyrån.
Men när kunderna får betygsätta operatörerna blir det inga toppsiffror. Det visar Svenskt Kvalitetsindex, SKIs, mätning av kundnöjdheten i Tele- och datakombranschen. Tre och Tele2 delar bottenplaceringen och Telenor är inte långt före. Telia kniper topplaceringen, och har dessutom höjt sig med omkring två indexpunkter från förra året, då företagskunders nöjdhet av mobilt bredband mättes för första gången.
Telenor, Tre och Tele2 har alla sänkt sitt resultat från förra året.
Kundnöjdheten visas med ett index från ett till hundra, där Tre och Tele2 hamnar på 61, Telenor på 62 och Telia på 67,5 i årets mätning.
Jonas Larsson, analytiker på Svenskt Kvalitetsindex konstaterar att det inte är några superhöga betyg för någon av operatörerna.
– Det är inte högt, men inte heller katastrofalt. Ett index mellan 60 och 65 innebär att kunderna normalnöjda. Har man under 60 så får man vara extra vaksam, säger han.
Betygen dras ner av att det är en bransch som är känslig för störningar. Nöjdheten påverkas snabbt om kunden upplever störningar i tjänsten.
– Man vill verkligen att det ska funka när man sitter och ska koppla upp sig någonstans och har bråttom, säger Jonas Larsson.
Tres informationschef Erik Hörnfeldt säger att kunder tenderar att sätta högre betyg på ett etablerat företag.
– Telia har en position av att vara det trygga valet. Nya varumärken och aktörer rankas sämre i den här typen av undersökningar bara för att de är nya, säger han.
- Telia
- Tele2
- Telenor
- Tre
- Telia
- Phonera
- Tele2
- Ventelo
- Bredbandsbolaget
- Tele2
- Telia
- Telia
- Telenor
- Tre/Tele2