Vad är det som är på gång?
– Vi bygger hela vår plattform i Erlang. Den fortsätter att utvecklas och vi behöver ha in ytterligare kompetens.
Vad är hetast på ditt bord?
– Expansion. Vi ska växa med väldigt många personer och utöka geografiskt. Just nu är det fokus på Tysklandsexpansion.
Hur påverkar det ditt jobb?
– Det måste gå snabbt att få in folk.
Hur många handlar det om?
– För Klarna som helhet ungefär 200.
Hur många driftstekniker behöver ni?
– Jag hoppas på att vi inte behöver fler utan att vi kan jobba effektivare i stället.
Vill inte outsourca. "Man kan förlora mycket av affärskännedomen i en outsourcing", säger Niklas Cedervi.
Hur då?
– Genom att standardisera och jobba ännu mer fokuserat.
Tar ni hjälp av någon viss metod?
– Nja, vi har lite Itil att luta oss mot. Men vi är ett snabbväxande företag och det ställer andra krav än en vanlig Itil-modell.
Räcker inte Itil till?
– Det gäller att modifiera så att det passar oss. Det går inte att genomföra allt utan det gäller att plocka det bästa.
Vad är framför allt på agendan när det gäller driften?
– Att se över våra datacenter. Vi hyr in oss i datahallar i Stockholm där vi delar plats med andra i så kallad co-location, men vi behöver titta på andra platser i Europa också.
Outsourcar ni?
– Nej.
Använder ni molntjänster?
– Ja, de flesta av Googles tjänster. Det är mycket bra lösningar för oss som expanderar snabbt. Jag vet att var vi än är har vi en möjlighet få mejl och dokument och kan dela information via Google Sites. Vi har precis börjat köra Googles videochatt internt, det är utmärkt när vi har många som sitter på distans på ett antal lokalkontor i Europa.
Vilka är de viktigaste it-trenderna från din horisont?
– Virtualisering och att se vad vi kan virtualisera mer. Servrar kör alla, nu tittar vi lite på att virtualisera klienter eller applikationer. Det gäller också att hänga med på säkerhetsområdet för att se om det finns något vi kan ha nytta av.