Nepals huvudstad Katmandu ligger långt från Växjö. Så tänkte den 19-årige Björn Söderberg när han efter gymnasiet ville se något annat än staden han växte upp i. Han åkte dit på vinst och förlust och blev kvar i tio år. I dag är han på gång att starta sitt femte företag i landet. Målet med samtliga bolag, som spänner över så skilda områden som pappersåtervinning och it-outsourcing, är att kombinera socialt ansvarstagande med lönsamhet. Tanken föddes när han först kom till Nepal och såg under vilka dåliga förhållanden människor levde och arbetade.

– Jag fick känslan av att vi måste göra något, det kan inte fortsätta så här, säger han.

Det fick honom att starta sitt första företag i landet, Watabaran, som tillverkar pappersprodukter av återvunnet papper, som ett sätt att komma åt problemen med sopor på Katmandus gator. Hans bästa investering någonsin var när han såg till att personalen lärde sig att läsa och skriva.

– Femtio procent av alla konflikter försvann när de kunde läsa sitt anställningskontrakt.

CS träffar Björn Söderberg under höstens månadslånga Sverigevistelse. Han är i Stockholm för att hitta en svensk projektledare till it-företaget Websearch, som utvecklar mobil- och webblösningar till svenska kunder.

Efter att ha tillbringat några år i Nepal började han se ett mönster. Alla hans utbildade vänner försvann från landet. Han insåg att det var ett problem även utanför vänkretsen. De utbildade sökte mer spännande och välbetalda jobb utomlands och därmed försvann de som hade kunskap och möjlighet att bygga upp Nepal. Han startade it-företaget Websearch för att med intressanta uppdrag och bra lön locka duktiga nepaleser att stanna kvar i landet.

I dag sitter 35 personer och tar fram webbsidor och mobila lösningar. Utvecklingen sker bland annat i Dotnet, PHP och Objective C.

– De ska jobba med den senaste tekniken och utveckla komplexa lösningar och samtidigt tjäna så mycket pengar att de kan lägga undan till familjen, säger Björn Söderberg.

En stor del av rekryteringen sker genom ett stipendieprogram.

– Vi letar efter personer som har en exceptionell talang, men som inte har råd att gå på universitetet. Vi ger dem ett stipendium som betalar fyraåriga studier på det bästa universitetet i landet, säger Björn Söderberg.

En mentor lär under tiden upp dem i praktiska övningar på Websearch varje lördag och under loven. Efter examen förbinder de sig att stanna minst fyra år på Websearch.

– Vi har ställt upp fyra år för dem – då är de skyldiga oss fyra års jobb. Man måste vara lite hård också, säger Björn Söderberg och skrattar.

Ett annat sätt att få de anställda att stanna kvar på Websearch är att anställa personer som är rotade i landet.

– Helst gifta kvinnor. Eller den yngsta sonen, som i den hinduistiska kulturen ska vara hemma och ta hand om sina föräldrar när de blir gamla.

Designen till it-lösningarna sköter partner i Sverige. Det visade sig vara svårt att utföra helhetslösningar så långt ifrån Sverige.

– Design är väldigt svårt att lägga i en annan kultur, man måste förstå vad som är modernt och aktuellt i Sverige just nu, säger Björn Söderberg.

En kulturkrock som uppstod när Björn Söderberg startade återvinningsföretaget ledde till en insikt som följt honom genom åren. Det var när han pratade med en nepalesisk vän om att vända sig till Sida för att få in startkapital till företaget.

– Han begrep inte alls vad vi skulle med Sida till. Vi startar ju inte företag för att spendera pengar, vi startar det för att tjäna pengar, säger Björn Söderberg.

Att starta företaget med minsta möjliga kapital tilltalade Björn Söderberg. När han drog i gång Websearch 2005 började han med att sälja in sina idéer till potentiella kunder i stället för till investerare. På det sättet hade han två kunder innan bolaget ens var startat.

För att betala de anställda under den första tiden tog han ett banklån på 200 000 kronor. Klarade de bara att leverera visste han att pengarna skulle vara intjänade inom ett halvår.

– Om man lägger in en massa pengar i början lär man sig garanterat hur man lever med höga utgifter och då är det svårt att få lönsamhet i företaget. Hellre att det tar två år för att växa, men att vi är oberoende med hundra procents ägande.

Att börja med kunden ger också en fingervisning om det är en produkt att satsa på över huvud taget.

– Säger kunderna nej är det förmodligen en fruktansvärt dålig idé.

I dag omsätter bolaget omkring fem miljoner kronor om året. All vinst återinvesteras för att expandera. Om två tre år hoppas han ha dubblat antalet anställda.

Björn Söderberg tycker att svenska företag kan göra mycket för att bli bättre på socialt ansvar i verksamheten. Han ger som exempel försäkringsbolaget som hade stora kostnader i samband med första snön, eftersom folk krockade med sina bilar.

– Vad skulle hända om försäkringsbolaget hjälpte kommunen med en extra sandmaskin så att de kan sanda vägarna en dag tidigare?

En bank kan fundera på vad det skulle innebära om de på allvar gick in och stöttade unga entreprenörer, enligt Björn Södergren. Det viktiga är att företaget får in det sociala tänket i kärnverksamheten. Det är då det gör skillnad.

Vanligare är att företagen skänker pengar till välgörenhet.

– Det är jättefint, men jag anser inte att det är socialt ansvarstagande. Den dagen lågkonjunkturen kommer, eller företaget byter vd, så försvinner pengarna, säger han.

När företaget väl börjar tänka i de här banorna sprider det sig lätt. En dag kom en av de anställda i Websearch med förslaget att inrätta en fond för barn som inte går i skolan. I dag lägger de anställda en procent av lönen, som sedan dubblas av företaget. För närvarande får åtta barn sponsrad skolgång av fonden.

I Nepal är de sociala problemen tydligare, men det betyder inte att de inte finns i Sverige.

– Även om miljöproblemen är mer konkreta i Nepal så är det här vi skapar de flesta av dem, säger han.

Dessutom har många företag globala underleverantörer. Företagen kan, enligt Björn Söderberg tänka över hur de driver sin verksamhet, vad de kan förändra och hur de kan se till att sättet de gör affärer på verkligen gör nytta.

Snart ska Björn Söderberg tillbaka till familjen och företagen i Nepal. Websearch, som är hans mest pengainbringande företag, möjliggör andra framtida projekt.

– Jag kommer garanterat att starta fler företag, troligtvis inom helt andra branscher. Det är när man startar nya grejer som man lär sig någonting.

Fakta

Namn: Björn Söderberg.

Yrke:
Entreprenör.

Ålder:
28 år.

Familj:
Gift och har en son.

Bor:
Nepal nio tio månader om året, Sverige resterande tid.

Fritidsintressen:
Vara med familj och vänner. Fundera över livets stora frågor.

Gör mig glad:
Att vakna upp på morgonen till en ny dag.

Gör mig arg:
Alla som är duktiga på att säga ”det går aldrig”. Man kan förstöra så många idéer som kan bli så jäkla bra.

Favoritmat:
Pasta.

Favoritdryck:
Oboy.

På nattduksbordet:
En Kindle laddad med fantasyböcker – Kindle är enda sättet i Nepal att få tag på bra böcker.

... Websearchs uppdrag:

– 60 procent av våra kunder jobbar inom utbildning, socialt ansvar eller grön teknik på något sätt. Jag vill att alla ska känna att de går till jobbet och gör något riktigt viktigt varje dag.

... att han som svensk jobbar mot svenska kunder:

– Vår stora konkurrensfördel är att vi har svensk projektledning och svenskt aktiebolag, men kan lägga utvecklingen utomlands. Vi vinner bara på språkbarriären eftersom det är jättesvårt för andra att ta sig in. Den första konktakten tas alltid med den svenska partnern eller oss som är svenska i företaget, sedan är det vår uppgift att kommunicera det till våra programmerare i Katmandu. Jag som har bott där i tio år och har en nepalesisk fru som förstår den kulturen.

... att sälja in produkten innan företaget finns:

– På samma sätt som man säljer in en idé till en investererare kan man sälja in den till en kund. Man får vara noga med att tala sanning om att företaget inte finns än, och att vi måste börja med ett projekt som inte har så tight deadline.

... sin bästa investering någonsin:

– Jag insåg att 75 procent av de anställda i Watabaran inte kunde läsa och skriva. vi frågade en lärare om hon ville komma hit och lära dem, och hon kom hit en timme före jobbet varhe dag. Det kostade totalt 700 kronor för alla 18, och jag har aldrig tjänat så mycket pengar på något annat. 50 procent av alla konflikter försvann när de anställda kunde läsa sina anställningskontrakt.

Utöver pappersåtervinningsföretaget Watabaran och outsourcingbolaget Websearch driver han även Watabaran Bio-Fuel, som tillverkar briketter av avfall som samlas upp från gatorna. Inom kort kommer Björn Söderberg även att starta Smartweb, som ska sälja mobila webbsidor.

Det är genom företaget Fair Enterprise Network som han driver de andra företagen, och det är också genom det han håller föreläsningar om socialt ansvarstagande.