Tanken var god, Duet kan användas för att göra Microsofts Office till ett användargränssnitt till SAPs affärssystem. Problemet är att den färdiga produkten inte är tillräckligt bra.

Att det gått fel beror inte på att utvecklarna på SAP och Microsoft är dåliga. Det beror på ett vanligt problem inom it-branschen: drivkraften bakom produkten är att leverantörerna vill tjäna pengar, inte att uppfylla de behov som finns ute hos kunderna.

Om SAPs och Microsofts produktstrateger hade ansträngt sig att undersöka hur användare arbetar med SAPs affärssystem hade de inte byggt Duet från scenarier som inte täcker in deras behov, vilket var vad de gjorde. Om de hade utgått från verkliga behov hade de garanterat fått sälja åtskilliga fler exemplar av Duet och dragit in pengarna.

Det är märkligt att it-utveckling drivs enbart av ledningsgruppers godtyckliga uppfattningar av vad som är bra för de underlydande hos leverantörer och kunder. Visst är det ledningens ansvar att se till långsiktiga strategier och affärsutveckling. Men om det inte förankras praktiskt går det åt skogen.

Man skulle kunna tro att vi hade lärt oss det här för åtskilliga år sedan, men icke. Det finns all anledning att upprepa en grundregel för it-arbete: skapa lösningar som underlättar folks jobb, inte sådana som stärker ledningens ego.

Strategerna på Microsoft, som är en stor SAP-användare, borde ha pratat mer med den egna personalen.