Snåriga momsregler ställer till det rejält för de svenska företag som tar betalt för internettjänster via sms eller fast telefon och också för appföretag som säljer via Apples App Store.

Svenska Skatteverkets syn är att det är det företag som står bakom tjänsten som ska betala momsen, men i de flesta andra EU-länder betalar de förmedlande telekomoperatörerna, eller Apple, momsen.

Ett företag som drabbats hårt av det är svenska Stardoll. I dag är 15 miljoner medlemmar inne på sajten Stardoll varje månad. På sajten kan barn och unga skapa egna klippdockor och designa deras kläder. Det mesta är gratis, men för en mindre summa går det att bli Superstar och få lite extra förmåner.

I EU-länderna betalar de flesta av medlemmarna via sms och det har straffat sig för bolaget. I en revision hos bolaget 2007 slog Skatteverket fast att Stardoll ska betala moms i Sverige. Trots att telekomoperatörerna redan betalat in moms för samma transaktioner i sina respektive länder. Dubbelbeskattningen har uppstått i 23 av EUs medlemsländer trots att EU jobbat hårt för att harmonisera momsreglerna och omöjliggöra sådana effekter.

– Det är en absurd situation och det handlar om stora pengar för oss – tvåsiffriga miljontal. Vår omsättning förra året låg på 112 miljoner kronor, säger Mattias Miksche, vd på Stardoll.

– För oss innebär det att vi snart tvingas fatta beslut om vi måste flytta hela eller delar av vår verksamhet utomlands. Det är inte något vi vill.

Stardoll har redan betalat in momsen för de första åren men har sedan ett år tillbaka försökt att få dispens i väntan på att medlemsländerna reder ut vad som ska gälla.

Mattias Miksche börjar bli uppgiven.

– Vi var uppe på Skatteverkets huvudkontor för ett år sedan. När vi inte kom någon vart överklagade vi deras beslut och bad om dispens hos regeringen. Där har ärendet legat sedan i februari och inget händer trots att vi blivit lovade ett möte.

Stardoll är inte ensamt om att dubbelbeskattas på det här sättet. Även företag som säljer appar via till exempel Apple hamnar i en liknande fälla.

I en dom från Förvaltningsdomstolen i Umeå slogs det i dagarna fast att Skatteverket har rätt att ta ut moms av företaget Resolution Interactive som gör spel till Iphone och mp3-spelare. Detta trots att Apple tagit på sig att betala och redovisa momsen till kunder inom EU. Domen kan innebära ett hårt slag mot det svenska appundret i form av ett skuldberg av retroaktiv moms.

Stardoll vill däremot inte vända sig till domstol.

– Nej, vi är ett företag och vi har inte tid med en sådan process. Våra marginaler på sms-betalningar är väldigt låga ändå eftersom det är många mellanhänder på vägen som ska ha betalt.

Fakta

1. En konsument i Storbritannien köper en tjänst av Stardoll och betalar 4,95 pund via sms.

2. Pengarna går till en brittisk telekomoperatör som betalar 0,74 pund i moms till det brittiska skatteverket och tar en slant själv.

3. 3,2 pund skickas vidare till en betalningsförmedlare för sms som i sin tur skickar vidare 3 pund till Stardoll.

4. Skatteverket i Sverige begär en momsinbetalning på bruttobeloppet på 4,95 pund som den engelska konsumenten betalade och ytterligare 0,99 pund försvinner.

5. Totalt återstår 2,1 pund av de ursprungliga 4,95 som kunden betalade.

Källa: Stardoll

EU-länderna har kommit överens om regler för moms och de är samlade i det så kallade momsdirektivet. Om en privatperson köper en tjänst är huvudregeln att momsen ska betalas där säljaren finns. Skatteverket ser webbföretaget som säljare till privatpersonen men många andra EU-länder ser telekomoperatören i landet där privatpersonen finns som den som säljer. Det är grunden för momskrånglet.