Forskaren Ben Edelman vid Harvard Business School uppger att han funnit klara bevis för att Google främjar sina egna tjänster och webbplatser på söktjänstens sökresultat. Enligt Ben Edelman kan sökresultaten skilja sig markant om ett kommatecken läggs till mellan sökorden.

I sin blogg skriver han att vid en sökning på aktiesymbolen för Cisco (CSCO) hamnar Googles finanssajt, Google Finance, högst upp i sökresultaten. Enligt Ben Edelman är Yahoos finanssajt större enligt analysföretaget Comscore och borde därför hamna före Google i sökresultaten.

Enligt Ben Edelman ska sökningar på över 2 600 termer inom hälsa placera Googles webbplatser högst upp i sökresultaten. Lägger man däremot till ett kommatecken mellan söktermerna så hamnar Google inte längre högst upp.

Han slutsats är att Google med flit har gjort så att sökningar utan kommatecken främjar företagets egna tjänster.

– Om Googles anställda med flit har angett att ett visst sökresultat ska visas för en viss sökterm så kan de ha glömt att inkludera söktermer som separeras med ett kommatecken, skriver Ben Edelman i sin blogg.

Google har under flera år förnekat att företaget placerar sina egna tjänster eller webbplatser högre upp i sökresultaten. Trots det förnekade talespersoner för Google under gårdagen inte att företaget ibland placerar sina egna tjänster högre.

– Google är byggt för användarna, inte webbplatser. Även om vi anser att det är viktigt att vara neutrala vad gäller rankningen av webbplatser så är vårt mål att ge våra användare den information de letar efter, uppger en talesperson för Google.

Enligt Ben Edelman är det stor skillnad på att hamna högst upp vid en sökning. Ett sökresultat som hamnar högst upp får i snitt 34 procent klick efter en sökning. Sökresultat som kommer på andraplats får endast 17 procent klick, skriver Ben Edelman.

IDG News