Projektet började på allvar förra sommaren och går nu in i sin intensivaste fas. Infrastrukturen är på plats och planen ligger klar för hur systemen ska kopplas loss från Ford. Nu ska det bara göras.
De mesta av systemen ska finnas på plats vid årsskiftet och totalt berörs 20 000 anställda globalt av förändringen.

Omkring hälften av de 400 system som flyttas från Ford till Volvo finns inom området produktutveckling. Men även system inom marknadsföring och försäljning omfattas.

– Det handlar om att flytta hem applikationerna från Ford och att bygga upp en säker miljö runt dem. Vår infrastruktur har aldrig varit dimensionerad och byggd för att hantera de här säkerhetsfrågorna. Vi måste bygga upp egna servrar men också ett eget säkert skal kring systemen, säger Jan Björklund, programledare för Delta IT.

Omkring 400 nya servrar har köpts in, både fysiska och virtuella, och Volvo måste bygga upp egna säkerhetssystem och rutiner i Sverige för alla system som klonas från Ford eller köps in.

– Hade vi fått styra allt helt fritt hade vi försökt att virtualisera i stort sett allt som vi gör annars här på Volvo Cars. Men för att Ford ska ge support och stöd kring migreringen av systemen har de som krav att miljön omkring ska se identisk ut. Därför måste vi göra en exakt kopia, flytta hit den och bygga upp samma infrastruktur och allt runt omkring, säger Jan Björklund.

Volvo Cars har därmed inte alltid kunnat välja infrastruktur i linje med sina egna strategier, vilket har vållat en del problem särskilt när det gäller äldre system. Hur gör man för att hitta en 20 år gammal server? Annonserar på Blocket?

– Vissa system körs på ganska gamla servrar hos Ford och det har inte varit så lätt alla gånger att hitta så gamla burkar, precis likadana. Några gånger har vi till och med varit ute och letat på Ebay.

Ett annat stort steg som Volvo Cars tar i samband med övergången är att lämna Peoplesoft, som är Fords hr-system, och gå över till SAP.

På många ställen i världen måste det dessutom byggas upp lokala säljkontor där Ford stått för allt, och de ska använda SAP som finanssystem.

När separationen från Ford är klar blir Volvo Cars IT så självständigt som det aldrig har varit. De senaste tio åren har it-organisationen varit en del av Ford och före det hade Volvo IT huvudansvaret. Det innebär att Volvo Cars IT nu måste lära sig att stå på egna ben, konstaterar Stuart Bailey, programdirektör för Delta IT.

– Vi måste lära oss att ta totalansvaret för it, vilket är något vi inte har behövt göra på väldigt länge. Det här är nytt för oss. Vi har aldrig behövt ta hand om styrning, processer och arkitekturbeslut. Nu måste vi börja fastställa egna policys och vara tydliga mot verksamheten vart vi inom it är på väg.

Fakta

  • Deltaprojektet hanterar de omkring 20 procent av Volvo Cars system som är gemensamma med Ford.
  • Delta drog igång på allvar i början av 2009 och engagerar för närvarande knappt 400 personer heltid, varav över hälften är konsulter.
  • Ytterligare 400 personer är inblandade i projektet från verksamhetshåll.
  • Huvudsourcingpartner: Capgemini, Volvo IT och Fujitsu.