De företagsanpassade mobilerna är tråkiga. Det tycker många anställda, som sitter med bättre it-utrustning hemma och som hellre vill använda sin Iphone eller Androidbaserade mobil, eller en Mac i stället för pc, i arbetet. Problemet är att de prylarna ofta inte stöds av företagen.

It-avdelningen saknar kunskap om enheterna och möjlighet att säkerställa att de är tillräckligt säkra för att användas i affärsverksamhet. Många it-avdelningar är just nu osäkra över hur de ska hantera frågan. När vd:n knackar på och meddelar att hon eller han vill kunna läsa jobbmejl på sin nyinköpta Iphone är det inte helt lätt att hålla fast vid policyn och hänvisa till de mobiler som tillhandahålls av företaget.

– Användning av enheter med Apples Ios, godkända eller inte, ökar okontrollerbart i många företag. Vi ser också användning av tjänster som Google Docs. Gränsen mellan vad som är konsument- och företagsteknik och tjänster håller på att suddas ut, säger Rich Mogull, som är analytiker och vd på Securosis, som sysslar med säkerhetsforskning.

Ett sätt att gå de anställda till mötes är att utöka antalet supportade mobiler. Byggföretaget Peab har efter ett tidigare Iphoneförbud nu införlivat mobilen i sitt företagsutbud.

– Självklart finns det önskemål och vi måste lyssna på våra användare. Det viktiga är att företaget har kvar greppet kring prylarna, säger Mikael Rydén, it-chef på Peab.

Företaget måste ha möjligheter att spärra telefonen om den tappas bort. Därför har Peab bestämt att de anställda inte får använda sin privata utrustning i arbetet.

– De anställda bär ju omkring på företagsinformation i mobilerna och den måste vi skydda på de sätt vi har möjlighet till i dag.

Byggföretaget Beijer har helt sagt nej till att använda Iphone i företaget. I första hand eftersom den är för dyr, enligt it-chefen Anna Holmberg.

– Det är svårt att säga vad som är rätt och fel. Vi får inte bli ineffektiva för att vi begränsar användarna med en rigid mobiltelefonpolicy för att vi är rädda för kostnaderna av hårdvaran, säger hon.

Inte sällan vill de anställda få tillåtelse att använda andra mobiler än de fyra som företaget tillhandahåller.

– Användaren lär sig hur de ska argumentera för att få en vassare telefon. Det kan vara att de reser mycket eller behöver kunna jobba på telefonen. De har förberett sig och lägger ett stort personligt engagemang kring införsäljningen, säger hon.

Det handlar också om vilka signaler företaget sänder ut. På investmentbanken Carnegie får de anställda välja mellan Blackberry och mobiler från Sony Ericsson, enligt it-chefen Göran Andersson.

– När man inte tillåter vissa enheter är det lätt att it-organisationen uppfattas som bakåtsträvande, det känns inte så kul och det uppstår en tråkig debatt internt. Vår uppgift är att göra information tillgänglig, hårdvara är egentligen ointressant.

Fakta

Företagens största orosmoment med smarta telefoner:

  1. Dataläckage.
  2. Attacker utifrån.
  3. Regler som inte följs.
  4. Att inte kunna övervaka vad användaren gör på mobilen.
  5. Ip-stöld eller industrispionage.
  6. Oro för användarens produktivitet.

Vanligaste konsumentprogrammen på företagsenheter:

  1. Personlig e-post.
  2. Verktyg för sociala nätverk.
  3. Webbkonferenser.
  4. Sajter för att dela medier.
  5. Voip (Skype).
  6. Externa blogg- och mikrobloggsajter.

Källa: Rapporten Corporate mobile use and security, Ovum

  1. Användarna delas i olika säkerhetsnivåer. De anställda som inte hanterar känsliga uppgifter kan få tillåtelse att använda egen utrustning med lägre säkerhet.
  2. En del företag fokuserar på att kontrollera det mest nödvändiga – och ger upp det andra.
  3. Några ger en summa pengar till nyanställda, som sedan får köpa den utrustning som de trivs att jobba med.
  4. I framtiden kommer det bli mer vanligt att företaget sätter upp en partition i enheten som företaget styr över, resten är personlig.

Källa: Leif-Olof Wallin, Gartner och Mats Aronsson, Symantec