Att rankas ned av kunderna kunde tidigare innebära att företag rankades upp i Googles sökmotorer. Men nu ändrar Google sina sökalgoritmer efter att en onlinehandlare skrutit i tidningen New York Times om hur han lyckades utnyttja dåliga kundrecensioner för att förbättra sina rankningar i Googles sökmotorer.

Trots att hundratals missnöjda kunder hade lagt in klagomål mot onlineaffären Decor My Eyes, inklusive anklagelser om otrevligt bemötande från ägaren, rankades hans onlinebutik högt på nätet i Googles sökningar under flera år.

– Jag utnyttjade de negativa kommentarerna till min fördel, säger Vitaly Borker, grundare och ägare av Decor My Eyes, till New York Times.

Analytikern Greg Sterling från Sterling Market Intelligence bekräftar att det nu finns en algoritm som ger företag som får låga kundomdömen lägre rankningar. Men han går emot att Decor My Eyes höga rankningar i sökmotorn skulle vara en direkt konsekvens av kundernas många klagomål.

– Sannolikt fick handlaren även draghjälp av artiklarna om Googles problem, säger han.

Google arbetar också med ett söksystem vars rangordning ännu bättre ska avspegla kundernas omdömen.

Fakta

Google medger att ett fel har begåtts och uppger företaget har ändrat sina sökalgoritmer, så att företag som får dåliga kundomdömen också rankas ned vid sökningar. "Men vi lovar inte att aldrig ha ett kryphål i våra rankningsalgoritmer", skriver Amit Singhal, företrädare för Google, på en blogg.