Försäljningen växer kraftigt jämfört med 2009, då den låg på 3,6 miljoner enheter. Nästa år spås försäljningen öka med ytterligare 68,3 procent, till över 11 miljoner sålda enheter.

– Marknaden för e-läsare ökar dramatiskt, till följd av Amazons framgångar i framför allt USA, säger Hugues De La Vergne, analytiker på Gartner.

Prognosen avser bärbara e-läsare, alltså de som använder e-bläck, e-papper eller liknande. Tre leverantörer dominerar: Amazon, Barnes & Noble och Sony. De konkurrerar med mängder av nya surf- och läsplattor, exempelvis Apples Ipad.

Även nya konkurrenter slår sig in på marknaden för e-läsare med lågkostnadsverktyg som delvis subventioneras av mediebolagen. Även pc-tillverkare som HP och Dell försöker slå sig in.

I år spås försäljningen av e-läsare, enbart i USA, uppgå till över 4 miljoner enheter. Nordamerika förblir den stora marknaden fram till 2014, då Västeuropa och Asien skjuter fram positionerna.

Tillväxten hämmas delvis av framgångarna för surf- och läsplattor. Gartner spår även att många kunder i framtiden väljer att köpa både läsplattor och e-läsare.

Enligt en färsk prognos från ABI Research ökar hela marknaden för e-läsare, surf- och läsplattor – till 30 miljoner år 2013.

– Inom två eller tre år går vi in i en period där mycket mer digitalt tryckt innehåll blir tillgängligt i allt fler länder. Västeuropa blir först, följt av Östeuropa, och Asien, säger Jeff Orr, som är analytiker på ABI Research.

Fakta

E-läsare använder sig enligt Gartner av någon form av e-bläck och e-papper. Dessa kännetecknas av bärbarhet, lång batteritid och relativt stabil skärmteknik, samt låga priser. De konkurrerar med läs- och surfplattor, som bland annat många tidningar har satsat på, med bland annat bättre möjligheter att visa färg och stöd för video.